Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Bild

·

Årskurs:

4

Filmtajm

Stamgärde Skola, Åre · Senast uppdaterad: 11 april 2018

Hur kan man få bilder att röra på sig?

Syfte

Undervisningen syftar till att ge eleverna kunskap i hur man skapar tecknad film och får bilder att röra sig. Eleverna skall uppmuntras att ta egna initiativ och utveckla sin kreativitet, samt ges möjlighet att diskutera och kritiskt granska olika filmer.

Centralt innehåll

 

  • bildframställning i form av tecknad film/ rörliga bilder.

  • Redskap som används när man jobbar med tecknad film, bildutsnitt

  • analys av animerad/ tecknad film från olika kulturer och tidsepoker.

 

Kunskapskrav

 

  • utveckla egna idéer utifrån inspirationsmaterial.

  • Formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt

  • presentera sitt föremål utifrån syfte och omdöme om arbetsprocess och kvaliteten i bildarbetet.

  • Föra underbyggda resonemang om uttryck, innehåll och funktion i filmer från olika tider och kulturer och göra kopplingar till egna erfarenheter, andra bilder och företeelser i omvärlden.

  • Tillverka egna tecknade filmer utan att använda kamera.

Arbetssätt

Uppstart med filmvisning. Vi tittar närmare på världens första film, Linus på linjen, Fablernas värld, Långa farbrorn. Vi diskuterar bildutsnitt, kameravinklar, animation mm

Tre enkla sätt att göra rörliga bilder utan kamera presenteras.

Eleverna tillverkas sina egna " snurrisar", "Bläddror" och " Flärpar".

Eleverna jämför sina filmer och tittar extra noga på material, funktion, svårighet och resultat.

Vi delar med oss av det vi lärt oss under vårt arbete.

Bedömning/bedömningsmatris

De färdiga filmerna

Den jämförande skriftliga analysen

Muntliga analys vid genomgångar och redovisningar


Läroplanskopplingar

Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.

Återanvändning av bilder i eget bildskapande, till exempel i collage och bildmontage.

Matriser i planeringen
Filmtajm
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback