Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Legorobot

Skapad 2015-01-16 16:55 i Regnbågsskolan Gullspång
Du ska tillsammans med en klasskamrat programmera en legorobot så att den åker på ett speciellt sätt.
Grundskola 4 – 6 Teknik
Du bygger en legorobot tillsammans med en kamrat utifrån en instruktion. Därefter programmerar ni den för att åka olika banor.

Innehåll

Avsnitt 1

Ur Läroplan för grundskolan, Lgr 11

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
    Tk
  • Centralt innehåll
  • Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning.
    Tk  4-6

Matriser

Tk
Programmera legorobot

Steg 1
Steg 2
Genomföra arbeten
Du ska kunna pröva olika lösningar på egen hand då du programmerar legoroboten.
Du behöver stöd då du ska pröva olika lösningar i samband med programmeringen. Du frågar före innan du "vågar" pröva.
Du prövar olika lösningar i samband med programmeringen. Du tar alltså egna initiativ och prövar och klarar dig själv.
Välja olika alternativ
Du ska kunna välja alternativ i dataprogrammet så att du får legoroboten att åka som du önskar.
Du behöver stöd då du väljer alternativ som sedan ger önskat resultat.
Du väljer alternativ som leder vidare och ger önskat resultat.
Ny aspekt
Ny aspekt
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: