Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Labyrint - Bland slajm och livspuckar

Skapad 2016-01-22 12:37 i Äventyret Örebro
Efter nyår har vi märkt att många av barnen på Flotten Blå på Förskolan Äventyret är intresserade av barnprogrammet Labyrint och att det är något som återkommit i barnens lekar och samtal. Den här planeringen kommer att följa hur barnen på olika sätt gör Daidalos Labyrint till sin egen...
Förskola
Efter nyår har vi märkt att många av barnen på Flotten Blå på Förskolan Äventyret är intresserade av barnprogrammet Labyrint och att det är något som återkommit i barnens lekar och samtal. Den här planeringen kommer att följa hur barnen på olika sätt gör Daidalos Labyrint till sin egen.

Programmet handlar om robotmekanikern Daidalos och hans robotar och om hur barn kommer till honom för att ta sig igenom banor som Daidalos fyllt med robotar och slajm. Banorna i programmet är utformade för att testa barnen på olika sätt.

Eftersom barnen varit så nyfikna på detta har barnen fått fundera och samtala kring om det går att göra vårt eget Labyrintäventyr här på Äventyret som barnen kan få uppleva och återuppleva. Att bygga robotar i människostorlek och låta barnen trilla i slajmsjöar är kanske lite svårt eller opraktiskt att göra i förskolan men barnen hade en uppsjö tankar kring hur man ska kunna förskoleanpassa banorna för att få det att funka. En tanke vi haft är att på sikt samla ett helt Labyrintäventyr på ett och samma ställe (i lämplig behållare som barnen kan ta fram) så att barnen själva kan ordna ett labyrintäventyr med några kompisar. Samtliga banor kan på olika sätt enkelt knytas till läroplansmål för vad vi ska arbeta för i förskolan.

Innehåll

Barnens Tankar kring banorna

Bakgrund:

Efter nyår har vi märkt att många av barnen på Flotten Blå på Förskolan Äventyret är intresserade av barnprogrammet Labyrint och att det är något som återkommit i barnens lekar och samtal. Den här planeringen kommer att följa hur barnen på olika sätt gör Daidalos Labyrint till sin egen.

Programmet handlar om robotmekanikern Daidalos och hans robotar och om hur barn kommer till honom för att ta sig igenom banor som Daidalos fyllt med robotar och slajm. Banorna i programmet är utformade för att testa barnen på olika sätt.

Syfte:

Eftersom vi vill utgå från barnens egna intressen i vårt arbete och att så många barn är intresserade av programmet ser vi "Labyrint" som en bra utgångspunkt i vårt pedagogiska arbete. Barnen har funderat och samtalat kring hur de vill arbeta kring Labyrint och om det går att göra vårt eget Labyrintäventyr här på Äventyret som barnen kan få uppleva och arbeta med. De konstaterade snabbt att det kommer bli svårt att bygga robotar i människostorlek och att låta barn trilla i slajmsjöar är kanske lite svårt eller opraktiskt att göra i förskolan men barnen hade en uppsjö tankar kring hur man ska kunna förskoleanpassa banorna för att få det att funka. En tanke vi haft är att på sikt samla ett helt Labyrintäventyr på ett och samma ställe (i lämplig behållare som barnen kan ta fram) så att barnen själva kan ordna ett labyrintäventyr med några kompisar. Samtliga banor kan på olika sätt enkelt knytas till läroplansmål för vad vi ska arbeta för i förskolan. 

Barnens tankar kring banorna:

Ubåtsbanan: Barnen har börjat göra symboler till ubåtsbanan. Blixt, Runda ringar, Måne, Kvadrat. När man ska Barnen får sedan en bild med alla symboler. Den som är Daidalos gömmer fyra symboler som det tävlande laget sedan ska hitta på gården innan all sand runnit igenom ett tidglas (3 minuter tror barnen är lagom tid). Hittar man inte symbolerna förlorar man en livspuck. Lyckas man kan man få livspuckar (samarbete, detaljseende mm tränas)

Barnen har nu tillverkat symbolerna och provat på Ubåtsbanan ute på gården. Utmaningen fungerade bra och barnen har gjort sin egen utvärdering av vad som fungerade bra/mindre bra i leken och vad man skulle kunna ändra på. I utvärderingen berättade barnen att de tyckte leken var rolig och att tiden var lagom men åsikterna gick isär lite kring hur svårt man ska/får gömma symbolerna. 

Slajmsjön: Hinderbanor har barnen byggt på gården tidigare men nu i slajmsjön förlorar man en livspuck om man nuddar slajmet(marken). Ska finnas livspuck att hitta på banan! (Tränar motorik, kroppsuppfattning och samarbete)

Krampusbana: Det får vi klura vidare på hur vi kan göra.

Taurus Labyrint: hur ska vi bygga den? Finns önskemål att bygga labyrinter i snö men går det även att få till någon variant som är mer hållbar över tid? Hur kan man märka ut vem som är Taurus?

Pusselbana: Barnen väljer en bild som plastas och sedan klipps i bitar. Sedan ska pusslet läggas på tid. Lyckas man får man en livspuck.

Slutspelet/Memory (träna minne, Färger och geometri och öga för symbolik): Barnen får se sexton bilder en stund. Sedan vänder man de. Sedan ska barnen hitta par. Förlorar en livspuck per fel.

Det finns även många andra spår kring labyrint som barnen vill följa upp. De har uttryckt att de vill bygga robotarna. Tillverka livspuckar. Klä ut sig till robotar och Daidalos.

Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: