Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Simning

Skapad 2016-04-08 11:19 i Allerums skola Helsingborg
Lokal pedagogisk planering för momentet simning, Allerum skola
Grundskola 1 – 6 Idrott och hälsa

Innehåll

Helsingborgs simsällskap:

Helsingborgs Simsällskap bedriver simundervisningen utifrån de riktlinjer som Svenska Simförbundet har. Vi vill att simkunnigheten ska vara livslång och att barnen ska lära sig simningen på ett glädjefullt och inspirerande sätt. Genom övningar i alla fyra simsätt vill vi stimulera barnens motorik och göra undervisningen spännande. Simning är en färskvara! Många lär sig simma under den period man växer mycket och man har kanske inte riktigt koll på sina armar och ben. Därför är det viktigt att man kontinuerligt provar sin simkunnighet.

 Vi i Helsingborgs Simsällskap är noggranna när det gäller simtekniken. Det kan därför ibland uppstå situationer då barnen har simmat 200 m men inte med den teknik som vi önskar. Eftersom grunden är viktig och barnen ska klara av ett livräddningsmoment i årskurs 9 så anser vi att det är vår skyldighet att tekniken stämmer även på denna nivå.

1. Vattenvana
Vattenvana är viktig för simkunnigheten. Om man inte är bekväm med att komma under vattenytan utan att man får panik då hjälper det inte att man kan simma flera
hundra meter utan att doppa huvudet. Ramlar man i och huvudet kommer under vattenytan, är risken stor att man drabbas av panik och simtagen är långt borta. Att vara vattenvan innebär inte bara att man kan doppa huvudet utan att känna obehag och t.ex. gnugga ögonen utan även att man kan ligga på vattenytan ett par sekunder utan några simhjälpmedel.

2. Vända sig i vattnet
Är man bekväm i vattnet så kan man röra sig och ändra position i vattnet obehindrat. Om ett barn ramlar ner i vattnet är det viktigt att de kan vända utan att ta hjälp av en kant eller botten.

 

3. Simkunnigheten
Simkunnighetsdefinitionen som används av de nationella simförbunden och livräddnings -organisationerna i Norden lyder:
”Simkunnig är den som faller i vattnet, får huvudet under ytan och efter att ha tagit sig upp till ytan, på djupt vatten simmar 200 m i en följd, varav 50 m ryggsim.” Man har i denna definition inte angivet något simsätt utan de enda riktlinjerna som finns är att det ska simma i mag- resp ryggläge. I magläge kan man simma på tre olika sätt; bröstsim, crawl och fjärilsim. Det är med simsätten som med mycket annat, man kan ha olika lätt för de olika sätt att simma, det viktiga är att man utför simsättet på ett tekniskt rätt sätt. Genom variation av de olika simsätten i undervisningen kommer alla barn säkert hitta glädjen i att simma. När man gör simkunnighetsprovet får man inte ha simglasögon.

 

4. Livräddning
Givetvis kommer eleverna även att lära sig livräddning . Vi kommer att gå igenom bad, båt och isvett samt larmrutiner med dem. De kommer även att få träna på att hjälpa en nödställd med förlängd arm samt utföra kast med livboj med lina till nödställd.

 

Förklaring av märken & begrepp:

  • Bentag - Att kunna simma bröstsimsbentag med rätt teknik (rätt vinkling av fötter resp. knä, symmetriskt)
  • Ork - Att orka simma längre sträckor med rätt teknik
  • Stora bassängen - Att vara mer bekväm i stora bassängen
  • Ryggläge - Att kunna flyta/simma i ryggläge utan hjälpmedel
  • Vattenvana - Att kunna doppa huvudet obehindrat, bubbla samt glida utan några hjälpmedel

 

  • Baddare - Doppa huvudet x 5, bubbla x 5, glida 5 sekunder med ansiktet i vattnet x 5
  • Sköldpadda - Flyta 5 sekunder i ryggläge på grund vatten därefter göra en rotation från ryggläge till magläge utan att röra botten
  • Silverpingvin - Simma 10 meter valfritt simsätt, flyta 10 sekunder, hoppa från kant samt hämta föremål från botten med bägge händerna - allt på grund vatten
  • Guldpingvin - Simma 10 meter valfritt simsätt i magläge, simma 10 meter i ryggläge, flyta 10 sekunder samt hoppa från kant - allt på djupt vatten
  • Guldfisk - Simma 25 meter valfritt simsätt på djupt vatten, dyka från kant
  • Järnmärket - Simma 50 meter i magläge, simma 25 meter i ryggläge, flyta 1 minut, dyka från kant - allt på djupt vatten
  • Bronshaj - Simma 100 meter valfritt simsätt - djupt vatten

 

  • Stora bassängen - Simmar på djupt vatten
  • Hopp - Hopp från kant utan hjälp
  • Dyk - Huvudhopp från kanten
  • Livräddning - Förlängd arm, kast med livboj, bad och båtvett samt larmrutiner
  • Simkunnig - "Faller" i vattnet, får huvudet under ytan och efter att ha tagit sig upp till ytan (på djupt vatten) simmar 200 meter varav minst 50 meter ryggsim i en följd.

 

MÅLET MED UNDERVISNINGEN

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang,
    Idh
  • förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten.
    Idh
  • Centralt innehåll
  • Lekar och rörelser i vatten. Att balansera, flyta och simma i mag- och ryggläge.
    Idh  1-3
  • Säkerhet och hänsynstagande i samband med lekar, spel och vid natur- och utevistelser.
    Idh  1-3
  • Simning i mag- och ryggläge.
    Idh  4-6
  • Badvett och säkerhet vid vatten vintertid. Hantering av nödsituationer vid vatten med hjälpredskap.
    Idh  4-6
  • Kunskapskrav
  • Eleven kan även simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge.
    Idh  E 6

Matriser

Idh
Simning

Simning
Dyk och hopp
Livräddning
Aspekt
Kan simma 200 meter bröstläge, varav minst 50 meter i ryggläge
Kan dyka från kanten samt hoppa i vattnet från startblocket
Livräddning
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: