Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

LEGO MINDSTORMS EV3 Rymduppdraget

Skapad 2016-05-12 15:07 i Grycksboskolan Falun
Vi programmerar robotar för att utföra uppdrag i temat Space.
Grundskola 4 – 6 Teknik

Vad ska vi tänka på när vi ska programmera roboten att utföra speciella uppdrag på rymdmattan?

Hur ska vi göra för att programmera så att den gör precis det vi vill?

Innehåll

Syfte

Du ska utveckla förmågan att:

  • använda begrepp inom tekniken
  • upptäcka problem och behov som kan lösas med teknik

Kopplingar till läroplan

  • Tk
    Syfte identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
  • Tk
    Syfte identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
  • Tk
    Syfte använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,

Konkretisering av mål

Du ska få lära dig att:

  • följa instruktioner genom att bygga efter ritning
  • programmera en robot
  • samarbeta, tolka och diskutera
  • använda begrepp

Kopplingar till läroplan

  • Tk  4-6
    Tekniska lösningar Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning.
  • Tk  4-6
    Tekniska lösningar Vardagliga föremål som består av rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter.
  • Tk  4-6
    Tekniska lösningar Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
  • Tk  4-6
    Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
  • Tk  4-6
    Teknik, människa, samhälle och miljö Vanliga tekniska system i hemmet och samhället, till exempel nätverk för datakommunikation, vatten- och avloppssystem samt system för återvinning. Några delar i systemen och hur de samverkar.

Arbetssätt

Vi börjar med en introduktion av materielet och hur programmet är uppbyggt. 

Ni jobbar i grupper om två eller tre elever.

Ni börjar med att göra några Kunskapsuppdrag för att träna på programmeringar enligt uppgifter i programmet.

Ni bygger på sensorer på roboten efter ritningar som finns i programmet.

När Kunskapsuppdragen är utförda går vi på Uppdrag i Rymdutmaningen.

Bedömning

Dina förmågor bedöms efter hur du:

  • följer instruktioner
  • använder begrepp
  • tolkar och diskuterar tekniska lösningar

Matriser

Tk
Teknik 4-6

Teknik 4-6

Träningsnivå
Nivå 1
Nivå 2
Nivå 3
Tekniska lösningar
Du behöver träna på att ge exempel och beskriva enkla tekniska saker i vardagen och några olika delar i dem.
Du kan ge exempel och beskriva enkla tekniska saker i vardagen och några olika delar i dem.
Du kan förklara enkla tekniska saker i vardagen och hur några delar i dem fungerar tillsammans.
Du kan förklara enkla tekniska saker i vardagen och hur några delar i dem fungerar tillsammans. Du ger exempel på andra saker som fungerar på ett liknande sätt.
Konstruktion
Du behöver träna på att ge exempel och beskriva på ett enkelt sätt hur några hållbara konstruktioner i vardagen byggs upp och vilka material man använder.
Du kan ge exempel och beskriva på ett enkelt sätt hur några hållbara konstruktioner i vardagen byggs upp och vilka material man använder.
Du kan beskriva på ett utvecklat sätt hur några hållbara konstruktioner i vardagen byggs upp och vilka material man använder. Du beskriver på ett utvecklat sätt vad de har gemensamt.
Du kan beskriva på ett välutvecklat sätt hur några hållbara konstruktioner i vardagen byggs upp och vilka material man använder. Du beskriver på ett välutvecklat sätt vad de har gemensamt.
Konstruera
Du behöver träna på att bygga och förbättra väldigt enkla tekniska saker. Du testar på ett ganska bra sätt att lösa problem och gör enkla fysiska eller digitala modeller.
Du kan bygga och förbättra väldigt enkla tekniska saker. Du testar på ett ganska bra sätt att lösa problem och gör enkla fysiska eller digitala modeller.
Du kan bygga och förbättra väldigt enkla tekniska saker. Du testar på ett bra sätt att lösa problem och gör utvecklade fysiska eller digitala modeller.
Du kan bygga och förbättra väldigt enkla tekniska saker. Du testar på ett mycket bra sätt att lösa problem och gör välutvecklade fysiska eller digitala modeller.
Arbetsprocessen
Du behöver träna på att hjälpa till att ge förslag på och välja arbetssätt som gör att ditt teknikarbete går framåt.
Du kan hjälpa till att ge förslag på och välja arbetssätt som gör att ditt teknikarbete går framåt.
Du kan ge förslag på och välja arbetssätt som efter någon förbättring gör att ditt teknikarbete går framåt.
Du kan ge förslag på och välja arbetssätt som gör att ditt teknikarbete går framåt.
Dokumentation
Du behöver träna på att visa på ett enkelt sätt med skisser, modeller eller texter hur du ska arbeta. Du behöver träna på att visa på ett ganska bra sätt hur du har tänkt.
Du kan visa på ett enkelt sätt med skisser, modeller eller texter hur du ska arbeta. Du visar på ett ganska bra sätt hur du har tänkt.
Du kan visa på ett utvecklat sätt med skisser, modeller eller texter hur du ska arbeta. Du visar på ett bra sätt hur du har tänkt.
Du kan visa på ett välutvecklat sätt med skisser, modeller eller texter hur du ska arbeta. Du visar på ett mycket bra sätt hur du har tänkt.
Tekniken i samhället
Du behöver träna på att diskutera på ett enkelt sätt hur några tekniska saker i samhället har förändrats från förr till nu och hur de påverkar människor, samhälle och miljö.
Du kan diskutera på ett enkelt sätt hur några tekniska saker i samhället har förändrats från förr till nu och hur de påverkar människor, samhälle och miljö.
Du kan diskutera på ett utvecklat sätt hur några tekniska saker i samhället har förändrats från förr till nu och hur de påverkar människor, samhälle och miljö.
Du kan diskutera på ett välutvecklat sätt hur några tekniska saker i samhället har förändrats från förr till nu och hur de påverkar människor, samhälle och miljö.
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: