Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Bild

·

Årskurs:

7

Bild år 7 ht-16: Design - skapa en kopp!

Åsa Gårdsskola 4-9, Kungsbacka Förskola & Grundskola - slutgallrad · Senast uppdaterad: 31 augusti 2016

I det här arbetsområdet ska du få testa på att skapa i keramik! Du ska utveckla en produkt (kopp) i flera steg, från idé till färdig produkt.

Detta ska du lära dig:

• Du ska utveckla en produkt (kopp) i flera steg, från idé till färdig produkt.

• Utgå från användarens behov och ta hänsyn till både funktionella och estetiska krav.

• Du ska använda dig av tvådimensionella (teckning, måleri) och tredimensionella material (lera, glasyr/engobe) samt beskrivningar för att ta fram din produkt.

Efter arbetsområdet ska du

• kunna utveckla en produkt i flera steg från idé och skiss till färdig produkt.

• kunna gestalta din produkt både som teckning och tredimensionellt i lera.

• kunna arbeta i lera på ett materialenligt hållbart sätt.

• kunna använda dig av olika begrepp (design, ergonomi, estetik, funktion, prototyp)

Begrepp som du ska kunna använda:

• Design: Konstruktion och formgivning av en produkt. Produkten ska utvecklas efter funktionella och estetiska krav, med utgångspunkt från brukarens behov.

• Ergonomi: läran om hur arbetsverktyg och arbetsmiljöer påverkar människan. Verktygen ska anpassas efter människans behov, så att användningen är funktionell och inte belastar kroppen (exempel: saxar för höger- och vänsterhänta människor, arbetsbord i rätt höjd, stolar med passande form på ryggstödet).

• Estetik: läran om förnimmandet, om människans reaktion på skönhet och konst

• Funktion: fullgörande, verkställande. Dvs, att något görs färdigt, fixas, kan användas till något.

• Prototyp: utkast, testmodell. En prototyp ska visualisera en idé. Behöver inte vara fullständig eller fungerande. Man använder prototyper för att undersöka produktens möjligheter och eventuella brister.

• Skiss: snabb teckning, utkast som visar det väsentliga.

 

Metod:

1. Form, funktion och estetik

Vi tittar på olika sorters koppar och diskuterar form, funktion och dekoration.

• Skriv ner olika viktiga aspekter du bör tänka på när du designar din egen kopp!

 

2. Skissa på en kopp i lera (med färgad glasyr)

(skiss = utkast, enklare teckning som visar det väsentliga)

• Fundera kring följande frågor:

Material: vad är möjligt att göra i lera (form, tyngd, hållbarhet…)?

Funktion, användarvänlighet: i vilken situation använder man koppen? vilken sorts dryck, vilken mängd? hur ska koppen hållas i handen, hur ska man dricka? vilka detaljer är viktiga? hur ska den rengöras, förvaras (t.ex. stapelbar)? annat?

Ergonomi: hur ska koppen och detaljerna vara utformade för att passa människan, vara bekväm att använda? (hand, fingrar, mun…)

Estetik: vilken form/färg/dekoration passar till den avsedda drycken/personen som använder koppen?

• Gör en skiss som visar koppens form, storlek och dekoration.

• Beskriv hur du tänker kring funktion, utseende och användarvänlighet. Skriv direkt på skisspapperet och visa med hjälp av pilar.

 

3. Gör din kopp i lera (= prototyp)

• Skapa en exempelkopp i lera som skulle kunna produceras i serie.

• Dekorera med engobe/relief/etc.

• Koppen ska brännas i en keramikugn och kan användas.

 

4. Utvärdering

• När koppen (prototypen) är färdig ska den testas, utvärderas och förbättras innan den kan produceras i serie och säljas. Vi provar gemensamt de färdigbrända kopparna med rätt dryck och utvärderar funktion, ergonomi och estetik.

 


Läroplanskopplingar

kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,

skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter
1 kopp i lera med dekoration (färdig prototyp innan bränning) (v 41)
Utvärdering av koppen (design, funktion, ergonomi och estetik) (efter bränningen).
Skiss med beskrivningar (v 36)

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback