Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Spökboll - Idrott - Förskoleklass

Skapad 2016-10-04 10:32 i Tunaskolan F-6 Lunds för- och grundskolor
Grundskola F – 3 Idrott och hälsa
En pedagogisk planering för aktivitet i idrott i förskoleklass.

Innehåll

Syfte

Syftet med denna aktiviteten är att eleverna ska få öva sin förmåga kring bollekar, samarbete i mindre grupper samt samarbetet mot ett gemensamt mål.

 

Aktivitetens upplägg

Även kallad spökboll. Deltagarna delas upp i två lika stora lag. Gympasalen delas upp i två stora planhalvor, avgränsade med en mittlinje. Dessutom ska det finnas två smala remsor, längs kortsidorna av de stora områdena. Lagen tar vars en planhalva i besittning och utser ett "spöke" som skickas över till den smala remsan bakom motståndarlaget.

Det går att dela av spelplanen medhjälp av gymnastikbänkar.

 

Ledaren släpper in en mjukboll på planen och spelet kan börja. Målet är att träffa motståndarnas spelare genom att kasta bollen på dem (dock inte spökena i de smala områdena!). Blir man träffad är man bränd och får snabbt springa över till "spökremsan". Bollen måste träffa utan att studsat i marken eller väggen för att gälla som bränning. Träffar i huvudet gills inte. Den som blir bränd först i varje lag byter plats med "spöket" men alla brända därefter stannar kvar i "spökremsan".

 

Spökenas uppgift är att hjälpa kompisarna som är kvar på planen genom att snappa upp bollar som rullar genom motståndarnas planhalva. Spökena får också försöka träffa motståndare med bollen, det går att passa bollen över till ett spöke som har bättre läge att träffa en motståndare. De lag som först lyckas göra alla motståndarna till spöken har vunnit.

 

Reflektion

Detta kommer att bli en favorit hos eleverna. I början kan det vara lite svårt att hålla koll på allting för eleverna. Men desto mer vi gör aktiviteten desto bättre kommer eleverna kunna agera i lagen. 

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang,
    Idh
  • Centralt innehåll
  • Enkla lekar och danser och deras regler.
    Idh  1-3
  • Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag.
    Gr lgr11  -
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: