Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik

·

Årskurs:

7 - 9

Teknik: Programmering vt-17

Irstaskolan, Västerås Stad - slutgallrad · Senast uppdaterad: 31 mars 2017

Under arbetsområdet kring programmering kommer du att lära dig att programmering finns runt omkring dig i din vardag. Du kommer att få kunskap om hur en dator tänker och hur man kan styra robotar med hjälp av datorer och programmering. Du får även fördjupa dig historiskt inom områden som robotarnas historia, dataspelens historia, elektronisk musik, rymdprogrammering eller artificiell Intelligens. Vi kommer att arbeta mycket praktiskt. t.ex. får du lösa olika uppdrag genom att programmera EV3-robotar och Quirkbots med hjälp av blockprogrammering. Du kommer även att få göra egna datorspel i Scratch.

Lektionsupplägg/lektionsinnehåll:

Lektion 1: Vad är programmering

  • Genomgång av arbetsområde
  • Diskussion: Vad betyder programmera och vad finns det för något i vår vardag som är programmerat?
  • Genomgång/film: Hur fungerar en dator och vad är binär kod
  • Praktisk uppgift: Binär kod
  • Praktisk uppgift: Att styra och skriva algoritmer

Nya begrepp:

  • Programmering
  • Programmeringsspråk
  • Maskinkod/binär kod
  • Processor
  • Kompilator
  • Algoritmer

Läxa: Fota 3 saker hemma som är programmerade och en sak som inte är programmerad.

 

 

Lektion 2: Blockprogrammering

  • Repetition och genomgång: Begrepp
  • Genomgång av läxan
  • Praktisk uppgift: Blockly spel

Nya begrepp:

  • Villkor och If-satser
  • Loopar och mönster
  • Blockprogrammering

Läxa: -

 

Lektion 3-4: EV3

  • Genomgång: EV3-robot
  • Praktiska uppgifter: Lös uppdrag genom att programmera EV3-robot

Nya begrepp:

  • EV3-robot

Läxa - 

 

 

Lektion 5: Quirkbot

  • Genomgång: Robotar och Quirkbot
  • Praktisk uppgift: Quirkbot

Läxa – 

Nya begrepp: 

  • Robot
  • Microprocessor
  • Servomotor

 

Lektion 6: Quirkbot och AI Artificiell intelligens

  • Genomgång: AI och uppgift: Quirkbotdjuret
  • Uppdrag 2: Quirkbot
  • Påbörja arbetet med Quirkbotdjur.

Läxa – Börja fundera över uppgiften: Quirkbotdjuret

 

Lektion 7: Quirktbotdjuret (pass 1)

  • Skriva startreflektion - Quirkbotstjärnan
  • Arbeta med uppgift - Quirkbotstjärnan 

Läxa: Göra klart dokumentation och lämna in

 

Lektion 8: Quirktbotdjuret (pass 2)

  • Arbeta med uppgift - Quirkbotdjuret
  • Dokumentera  

Läxa: 

 

Lektion 9: Quirktbotdjuret (pass 3)

  • Göra klart konstruktionen - Quirkbotdjuret
  • Göra klart och lämna in - Slutdokumentationen 

Läxa: Göra klart dokumentation och lämna in

 

Lektion 10: Fördjupningsuppgift

  • Genomgång - Fördjupningsuppgift
  • Arbete med fördjupningsuppgift

Läxa: Begrepp

 

 

Lektion 11: Fördjupningsuppgift

  • Uppgift - Fördjupningsuppgift
  • Göra begreppstest

Läxa: Göra klart fördjupningsuppgift

  

Lektion 11: Scratch

  • Uppgift - Gör ett eget spel

Läxa: -

 

(Lektion 12: Scratch)

  • Uppgift - Gör ett eget spel

 

Begrepp du behöver ha koll på:

  • Programmering
  • Programmeringsspråk
  • Maskinkod/binär kod
  • Processor
  • Kompilator
  • Algoritmer
  • Villkor och If-satser
  • Loopar och mönster
  • Blockprogrammering
  • Robot
  • Industrirobot
  • Microprocessor
  • AI - Artificiell intelligens

Fördjupningsuppgift:

 1. Välj ett av följande arbetsområden: 

  • Robotarnas historia
  • Dataspelens historia
  • Elektronisk musik
  • Rymdprogrammering
  • Artificiell Intelligens
  • Internets historia
  • Sociala medier
  • Datorns historia

(Om du har ett förslag på ett eget arbetsområde så kolla av med mig först.)

2. Du ska göra en plansch/affisch/film/keynote där du:

  • Beskriver kortfattat ditt arbetsområde och ger exempel på saker/produkter inom ditt område som är programmerade.
  • Ger exempel på hur ditt arbetsområde har utvecklats och förändrats över tid. Hur såg den första produkten ut inom ditt arbetsområde? Hur tror du att det kommer se ut framöver/ i framtiden?
  • Förklarar vad du tror har gjort att ditt arbetsområde har utvecklats så mycket. Vad som driver på utvecklingen.
  • Förklarar hur kunskaper och upptäckter inom ditt område har påverkat oss människor på olika sätt. Vad finns det för risker och möjligheter?
  • Använder bilder som passar till dina texter.

Tips på länkar och appar:

 

Du får visa dina kunskaper genom:

  • Aktivt deltagande under lektioner
  • Dokumentation av uppgift: Quirkbotstjärnan
  • Begreppstest - 
  • Uppgift - Konstruera med Quirkbot - 
  • Uppgift - Fördjupningsuppgift om valfritt område inom programmering - 

Varför ska du göra det här?!

Centralt innehåll:

  • Styr— och reglersystem i tekniska lösningar för överföring och kontroll av kraft och rörelse.
  • Grundläggande elektronik och elektroniska komponenter, till exempel lysdioder och enkla förstärkare.
  • Tekniska lösningar inom kommunikations- och informationsteknik för utbyte av information, till exempel datorer, internet och mobiltelefoni.
  • Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar.
  • Egna konstruktioner där man tillämpar principer för styrning och reglering med hjälp av pneumatik eller elektronik.
  • Dokumentation i form av manuella och digitala skisser och ritningar med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt dokumentation med fysiska eller digitala modeller.
  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar.
  • Dokumentation i form av manuella och digitala skisser och ritningar med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt dokumentation med fysiska eller digitala modeller.
  • Enkla, skriftliga rapporter som beskriver och sammanfattar konstruktions- och teknikutvecklingsarbete.
  • Internet och andra globala tekniska system. Systemens fördelar, risker och sårbarhet.
  • Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
  • Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska, etiska och sociala aspekter, till exempel i fråga om utveckling och användning av biobränslen och krigsmateriel.
  • Hur kulturella föreställningar om teknik påverkar kvinnors och mäns yrkesval och teknikanvändning.

Dessa förmågor får du möjlighet att utveckla:

  • Identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion.
  • Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar
  • Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer
  • Värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö.
  • Analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.

 

 

 

 

Läroplanskopplingar

Innehåller inga läroplanspunkter

Matriser i planeringen
Programmering
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback