Skolbanken Logo
Skolbanken

Årskurs:

F

Programmering

Forssaklackskolan, Borlänge · Senast uppdaterad: 11 maj 2017

Framtidsmuseet kommer och genomför en heldag där ni får en introduktion av programmering. Programmeringsspråket scratch används för att lösa ett uppdrag enligt uppgiften kopplad till denna planering Användes våren 2017

 

Scratchprojekt

Syfte:

* Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,

* värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö

* Utföra teknikutvecklingsarbeten

* Formulera dig i tal och skrift

Innehåll:

* Arbeta två och två i ett projekt

* Använda programmeringskunskaper för att skapa ett interaktivt program med etiska/moraliska aspekter

Uppdrag:

Ert uppdrag är att skapa ett interaktivt spel/berättelse/program. I programmet ska du ta upp olika etiska/moraliska aspekter gällandes robotar/teknik i samhället. Temat ska beröra ny teknik, lagar, etik/moral eller normer på något sätt. Till exempel:

* Drönare och deras olika användningsområden?

* Problem med sociala medier?

* Inga körkort med självkörande bilar?

* Behövs robotlagar?

Använd er fantasi, era programmeringskunskaper och ett kritiskt tänkande. Utforska de olika funktionerna som finns i scratch. Ni är fria att utforma programmet/spelet som ni vill, men vi vill att ni ska uppfylla dessa kriterier:

* Programmet ska vara interaktivt

* Programmet ska innehålla scenbyten

* Tydlighet, struktur och bra variabelnamn – programmeringen ska vara lätt att följa och förstå

* Programmet ska ha ett tydligt tema

* Helhetsintrycket ska vara genomtänkt

När programmeringen är klar ska ni kunna förklara varför ni valt era block och varför ni valt just detta tema.

Bedömning:

Ni kommer att bedömas på er programmering, er utformning av ert program samt er presentation.


Läroplanskopplingar

Innehåller inga läroplanspunkter

Matriser i planeringen
Programmering
Uppgifter
Uppdrag - scratchprogrammering

Varför Skolbanken?

Alla delar med alla

Planeringar i Unikum

Vem driver Skolbanken och varför?

Vem äger materialet?

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback