Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

SO (år 1-3)

·

Årskurs:

2

Temaområde: vår närmiljö årskurs 2

Hästhagenskolan, Lerum · Senast uppdaterad: 18 september 2017

I temaarbetet kring vår närmiljö kommer vi lära oss mer om kartor, trafik, olika yrken och samhällsfunktioner, olika betalningsformer samt vad vanliga varor och tjänster kan kosta. Dessutom kommer vi arbeta med hur det är att flytta inom ett land och mellan länder.

MÅLET MED UNDERVISNINGEN 

Målet är att du ska...

  • förstå pengars användning och värde.
  • veta olika exempel på betalningsformer och vad några vanliga varor och tjänster kan kosta.
  • kunna olika trafikregler och hur man beter sig i trafiken på ett säkert sätt.
  • kunna namnge vissa centrala samhällsfunktioner, till exempel sjukvård, räddningstjänst och skola.
  • kunna namnge vissa yrken och verksamheter i närområdet.

 

SÅ HÄR SKALL VI ARBETA

Du kommer att få...

  • Vi promenerar runt i vårt närområde och iakttar vilka verksamheter och samhällsfunktioner vi har här.
  • Du kommer få intervjua någon du känner om hans eller hennes yrke.
  • Du kommer få undersöka vad olika varor och tjänster kan kosta.
  • Vi kommer iaktta kartor över vår närhet, träna väderstrecken och göra egna kartor. 
  • Du kommer lära dig mer om vad det innebär att flytta inom ett land och mellan länder och om olika anledningar till hur det kommer sig att man flyttar.
  • Du kommer se filmer, nyhetsprogram, läsa texter, arbeta med arbetsblad och skriva egna texter både digitalt och analogt genom hela arbetsområdet.

 

DETTA SKALL BEDÖMAS 

Bedömning sker genom att..

  • Du visar ditt lärande genom att aktivt delta i samtal.
  • Du visar ditt lärande genom att uppträda säkert i trafik.
  • Du visar ditt lärande genom att kunna ge förslag på olika betalningsformer.
  • Du visar ditt lärande genom att ge rimliga förslag på vad vanliga varor och tjänster kan kosta.
  • Du visar ditt lärande genom att berätta om olika yrken och ge förslag på viktiga samhällsfunktioner.
  • Du visar ditt lärande genom att göra en egen karta som går att följa/använda.
  • Du visar ditt lärande genom att kunna ge exempel på varför man flyttar och vad det kan få för konsekvenser.
  • Du visar ditt lärande genom att bygga ett väl fungerande samhälle i Minecraft.

Läroplanskopplingar

reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,

Pengars användning och värde. Olika exempel på betalningsformer och vad några vanliga varor och tjänster kan kosta.

Metoder för att söka information från olika källor: intervjuer, observationer och mätningar. Hur man kan värdera och bearbeta källor och information, såväl med som utan digitala verktyg.

Trafikregler och hur man beter sig i trafiken på ett säkert sätt.

Att flytta inom ett land och mellan länder. Vad detta kan ha för orsaker och få för konsekvenser.

Centrala samhällsfunktioner, till exempel sjukvård, räddningstjänst och skola.

Yrken och verksamheter i närområdet.

Rumsuppfattning med hjälp av mentala kartor och fysiska kartor över till exempel närområdet och skolvägar, såväl med som utan digitala verktyg. Storleksrelationer och väderstreck samt rumsliga begrepp, till exempel plats, läge och gräns.

Eleven beskriver även några olika betalningsformer och anger vad några vanliga varor och tjänster kan kosta.

Eleven anger några viktiga samhällsfunktioner, och ger exempel på yrken och verksamheter i närområdet.

Dessutom kan eleven ange några orsaker till att människor flyttar från en plats till en annan, och ge exempel på vad en flytt kan innebära för barn och familjer.

Eleven identifierar riskfyllda platser i närområdets trafikmiljö och ger exempel på hur man kan minska riskerna genom ett säkert beteende i trafiken.

Eleven gör enkla undersökningar av omvärlden, och kan då använda karta, jordglob, väderstreck och rumsliga begrepp för att återge namn och beskriva lägen och storleksrelationer på världsdelarna och andra för eleven betydelsefulla platser och länder.

Matriser i planeringen
Udd/HH SO 1- 3
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback