Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Svenska, Matematik, Samhällskunskap, Teknik

·

Årskurs:

4

IT i skolan

Grebbestadsskolan, Tanum · Senast uppdaterad: 5 oktober 2017

Du lever i ett alltmer digitaliserat samhälle. Därför ska du få träna på att programmera, beskriva och följa instruktioner, vara källkritisk och använda digital utrustning.

Centralt innehåll:

  • träna på att skapa, beskriva och följa entydiga och stegvisa instruktioner och att använda programmering för att lösa problem.
  • använda programmering för att styra föremål eller egna konstruktioner men också att förstå att datorer styrs av program och kopplas ihop i nätverk.

  • förstärka medie- och informationskunnighet

  • förstärka arbetet med digitala texter, digital läsning och att använda digitala verktyg av olika slag.

Läroplanskopplingar

formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,

söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet, och

söka information från olika källor och värdera dessa.

identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,

Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer på ett i huvudsak fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med viss anpassning till problemets karaktär.

Eleven kan söka information om samhället och använder då olika källor på ett i huvudsak fungerande sätt och för enkla resonemang om informationens och källornas användbarhet.

Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla resonemang om informationens användbarhet.

Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller.

Matriser i planeringen
IT i skolan
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback