Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Matematik, Teknik

·

Årskurs:

1 - 3

Programmering åk 3

Oxledsskolan F-6, Partille · Senast uppdaterad: 14 juni 2018

Vi lever i en digitaliserad värld och för barn idag är den digitala världen självklar. För att förstå att det är en värld skapad av oss människor, och för att få er elever att vara kritiska producenter och medvetna konsumenter, krävs kunskap om programmering. Vi ska öva oss i logiskt tänkande, sortering och att se mönster och samband.

Detta ska du träna dig på:

  • logiskt tänkande
  • sortering
  • se mönster och samband
  • enkel blockprogrammering
  • använda ord och begrepp för att benämna och samtala om programmering t.ex. maskinkod, algoritm och loop.

Så här kommer vi att arbeta:

  • Titta på  avsnitten i "Programmera mera".
  • Göra övningar som hör till avsnitten t.ex. fundera över vilka föremål som är programmerade, programmera varandra att gå dit vi vill, skriva kod till en gemensam "robotdans" m.m.
  • Lösa uppgifter med hjälp av blockprogrammering.

Så här kommer pedagogen att bedöma dig:

  • Din förmåga att delta i och förstå de uppgifter som klassen arbetar med och  som  handlar om logiskt tänkande, sortering och om att se mönster och samband. 

  • Din förmåga att använda enkla ord och begrepp kopplade till programmering.

  • Din förmåga att ge exempel på några vardagliga föremål som har förändrats över tid.

  • Din förmåga att lösa uppgifter med hjälp av blockprogrammering.
 

Läroplanskopplingar

Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas

Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov.

Hur föremålen i elevens vardag har förändrats över tid.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback