Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Designprocessen och biomimik

Skapad 2017-11-01 09:44 i Högadalsskolan Härryda
Grundskola 4 – 6 Teknik
Med olika tekniska lösningar försöker vi människor förbättra våra liv. Produkter som finns runt omkring oss ser ut på ett visst sätt av särskillda anledningar. Inspiration kan hämtas från olika håll t.ex. från naturen. Biomimik kallas den teknik som efterliknar naturens sätt att lösa problem och kan fungera som inspiration när man ska förbättra en produkt.

Innehåll

Syfte

Det kan vara många olika egenskaper som är viktiga när en produkt ska utvecklas. Vilka dom är bestäms oftast innan man börjar att arbeta med sin design.

Om man t.ex. har ett jobb som designer eller utvecklare, arbetar man hela dagarna med att bestämma utseendet och funktionen på olika produkter utifrån olika egenskaper.

Ni ska få möjlighet att vidareutveckla en robothand. Den ska vara inspirerad av egenskaper som finns i naturen, biomimik.

 

Så här kommer vi att arbeta

Teoretisk undervisning om vad design är och hur designprocessen går till men också teori om vad biomimik är och exempel på produkter som inspirerats av naturen.

Vi titta på korta filmer som visar exempel. "Topp 15 most Amazing Technologies inspired by Nature", "Biomimicry. When Nature Inspires Design" och "Science Copies Nature's secrets - Biomimicry" (youtube), "Vattendriven robotmanet får aldrig soppatorsk", "Robot octopus shakes your hand".

Begrepp: patent, uppfinning, design, prototyp, egenskaper, funktion, biomimik

 

Det här kommer du få möjlighet att lära

Hur en designprocess kan gå till. Du gör flera förslag och väljer ett av dom för att arbeta vidare med.

1.Sök upp olika djur och deras unika egenskaper. Välj dom som du tycker är jättebra. Gör en tabell som innehåller: Djur_Egenskap_Kroppsdel

Din tabell ska innehålla minst tre olika egenskaper t.ex. korallfingergroda_självrengörande_fot

2. Välj en av egenskaperna som du listat upp i din tabell.

3. Använd egenskapen du valt och gör en skiss på en robothand som är inspirerad av egenskapen. Beskriv även designen du gjort med en text:

- Beskrivning

- Förklara fördelar och nackdelar

Så här visar du vad du lärt dig

- Göra en tabell som visar tre olika förslag till en vidareutveckling på en produkt utifrån olika egenskaper.

- Lämna in för bedömning en skiss på det förslag som du valt att arbeta vidare med. Skissen och tabellen ska vara välgjord och tydligt visa den egenskap som gör produkten unik.

 

Elevinflytande

Du väljer vilka av sidorna nedan du vill använda

Du väljer vilken egenskap du vill utveckla

 

För inspiration till din design

https://sv.wikipedia.org/wiki/Biomimetik

Top 15 Most Amazing Technologies Inspired by Nature

http://www.alltomvetenskap.se/markliga-djur

http://www.varldenshaftigaste.se/kategorier/djur/

https://gloop.se/25-haftiga-och-ovanliga-djur

https://biomimicry.org/biomimicry-examples/

Google sök på : biomimicry design

Kopplingar till läroplanen

  • Centralt innehåll
  • Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
    Tk  4-6
  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
    Tk  4-6
  • Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska och digitala modeller.
    Tk  4-6
  • Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.
    Tk  4-6
  • Kunskapskrav
  • Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
    Tk  A 6
  • Eleven gör välutvecklade dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet är väl synliggjord.
    Tk  A 6
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: