Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Matematik, Teknik, Engelska, Svenska

·

Årskurs:

4 - 6

Lär dig koda

Apelskolan, Falkenberg · Senast uppdaterad: 30 november 2017

I det här arbetsområdet kommer du att få lära dig mer om programmering eller kodning som det också kallas. Stora delar av vår vardag är idag uppbyggd av kod. Med koder menas digitala instruktioner på olika programspråk. När vi startar mikron, datorn, mobilen med mera tar vi del av den kod som någon annan har skapat och programmerat.

Vad vi ska lära oss.

I det här arbetsområdet ska du lära dig att programmera. Du kommer tillsammans med din klasskamrater arbeta i programmet Koda i skolan. Du kommer också få lära dig historia bakom kodning och dataspråk. 

Du ska lära dig;

  • Vad en kod är
  • Vad programmering är
  • Vem eller vilka som kom på det här med programmering
  • Hur man berättar för en dator/robot vad den ska göra
  • Grunderna i kodning
  • Grunderna för att programmera
  • Varför programmering är viktig kunskap
  • Exempel på problem som kan lösas med programmering

Hur ska vi lära oss detta?

  • Genomgångar
  • Praktiska uppgifter - programmera en vän
  • Arbeta med datorn och programmet Koda i skolan
  • Programmera 
  • Titta på filmer
  • Läsa faktatexter

Vad som kommer att bedömas:

  • Hur aktiv du är på genomgångar och i diskussioner
  • Hur du tar instruktioner och samarbetar med klasskamrater
  • Hur du arbetar med fakta
  • Hur du arbetar med programmering

Hur du får visa vad du kan:

  • Vara aktiv på genomgångar
  • Samarbeta med klasskamrater
  • Arbetet med programmeringen
  • Arbetet med koderna 


Läroplanskopplingar

använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda,

använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,

identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,

använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,

Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning efter framställningens form och innehåll.

Hur mönster i talföljder och geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas.

Strategier för matematisk problemlösning i vardagliga situationer.

Att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser.

Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.

Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.

Hur tekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid och några orsaker till detta.

Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.

Matriser i planeringen
Programmering
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback