👋🏼Vi håller på att göra om Skolbanken med nytt gränssnitt och nya förbättrade funktioner! Ta en smygtitt på Nya Skolbanken här

Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering

Skapad 2017-12-07 08:49 i Frösakullsskolan Halmstad
Grundskola F – 5 Matematik Teknik Svenska
Eleverna ska träna på att kommunicera och lösa problem tillsammans i familjegrupperna på Frösakullsskolan. Programmering är en del i ämnet teknik. Vad är en bugg? Vad är koder? Vad är ett hologram?

Innehåll

Mål:

  • Att eleverna ska träna problemlösning

  • Att eleverna ska träna logiskt tänkande

  • Att eleverna ska träna på data-logiskt tänkande (förmågan att känna igen mönster, tänka i algoritmer, bryta ner problem och sortera bort detaljer).

  • Att eleverna ska träna på att kommunicera med varandra

  • Att eleverna ska bli nyfikna på o vilja lära sig mer om programmering

Hur:

  •  Programmera  varandra

  • Skapa egna koder tillsammans i smågrupper

  • Lyssna på berättelsen "Hej Ruby" 

  • Se utvalda avsnitt av "Programmera mera" Ur skola

  • Göra egna hologram

 

 

 

 

Utvärdering:

Varje familjegrupp utvärderar med ett digitalt verktyg.

Ex: Answergarden, Padlet

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
    Ma
  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
    Sv
  • identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
    Tk
  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
    Tk
  • analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
    Tk
  • Centralt innehåll
  • Några enkla ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
    Tk  1-3
  • Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov.
    Tk  1-3
  • Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
    Tk  4-6