Årskurs:
F
Alstad skola F-6, Trelleborg - slutgallrad · Senast uppdaterad: 13 december 2017
"Designa/ Konstruera" enligt Bishops matematiska aktiviteter
Enligt Bishops sex matematiska aktiviteter är "Designa/ Konstruera" den fjärde aktiviteten vilket innebär att påbjuda att:
- sortera och klassificera föremåls/ objekts egenskaper som storlek, form, mönster och samband.
- konstruera (bygga) och formge former/ objekt med olika material
- utforska geometriska objekt och dess egenskaper (trianglar, cirklar, rektanglar, kvadrat; koner, cylindrar, rätblock, kuber, etc)
- genom avbildningar representera konstruktioner/ byggen samt använda matematiska begrepp för egenskaper samt läge (på, under, över, etc)
- resonera om egenskaper, stabilitet, proportioner och perspektiv
Aktiviteter:
- matematiklek i samlingar, mindre grupper, parvis och enskilt.
- aktiviteterna kan utgå från former i rummet/ omgivningen, spel, smartboard, appar, konkret material, rituppgifter, sånger, ramsor, böcker, sagor, film, matematiska kopieringsunderlag, etc.
- användbara material i planerad och oplanerad miljö kan vara lera, byggmaterial/ klossar i olika storlekar och former, papper av olika slag, piprensare, makaroner/ spaghetti, tandpetare, torkade, ärter, pinnar, stenar, sand och mycket annat. Material i 2D och 3D. I skapande kan färg bidra till olika perspektiv såsom känsla av avstånd, storlek, etc.
- Inspiration till aktiviteter hämtas exempelvis från NCM (Nationellt Centrum för Matematikutbildning)
(Utbildningsdepartementet, 2010, s. 11)
Innehåller inga läroplanspunkter
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter