Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik

·

Årskurs:

4 - 6

Lär dig att programmera med LEGO MINDSTORMS EV3

Grycksboskolan, Falun · Senast uppdaterad: 18 december 2018

Vad är en robot? Hur ser en robot ut? Vad kan en robot göra? Hur får man roboten att göra det man vill att den ska göra?

 

Syfte

Du ska utveckla förmågan att:

  • använda begrepp inom tekniken
  • upptäcka problem och behov som kan lösas med teknik

Konkretisering av mål

Du ska få lära dig att:

  • följa instruktioner genom att bygga efter ritning
  • programmera en robot
  • samarbeta, tolka och diskutera
  • använda begrepp

 

Arbetssätt

Vi börjar med en introduktion av materielet och hur programmet är uppbyggt. 

Ni jobbar i grupper om två eller tre elever och bygger er egen robot genom att följa de bygginstruktioner som finns.

Först går vi igenom hur programmeringsblocken är uppbyggda genom att se ett bildspel samtidigt som ni får prova blocken. Sedan får ni programmera basroboten att utföra speciella uppdrag för att lära er hur de olika programmeringsblocken fungerar.

Bedömning

Dina förmågor bedöms efter hur du:

  • följer instruktioner
  • använder begrepp
  • tolkar och diskuterar tekniska lösningar

Läroplanskopplingar

identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,

identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,

använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,

Vardagliga föremål som består av rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter.

Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning.

Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.

Vanliga tekniska system i hemmet och samhället, till exempel nätverk för datakommunikation, vatten- och avloppssystem samt system för återvinning. Några delar i systemen och hur de samverkar.

Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.

Matriser i planeringen
Bedömningsmatris LEGO MINDSTORMS EV3
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback