Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Digitala verktyg/programmering

Skapad 2018-02-25 18:55 i Östansbo förskola Ludvika
En gemensam mall för planeringsarbetet på förskolorna inom Solsidans förskoleområde i Ludvika kommun.
Förskola
Arbeta med digitala verktyg, problemlösning, kommunikation och programmering i verksamheten.

Innehåll

 

 

Var är vi?

Vi hör i barngruppen att många barn pratar om vad de spelar på Ipad, Iphone och datorn hemma,. Barnen berättar också mycket om olika saker som de ser på Youtube.

Vi vill med hjälp av programmering och digitala verktyg öka barnens förståelse för hur olika digitalaverktyg fungerar och vad man kan använda dem till.

Vårt mål är att öka barnens digitala kompetens.

 

Vart ska vi?

 Prioriterade mål:

  • Att ta tillvara på barnens intresse för digitala verktyg och utveckla deras kunskap och förmåga  om hur man kan använda dem i olika sammanhang.
  • Få in teknik och digitala verktyg som ett naturligt inslag i barnens vardag.
  • Låta barnen tänka kreativt och utveckla sitt logiska, strategiska och matematiska tänkande.
  • Utveckla barnens språk och kommunikativa förmåga.

  

 

Hur gör vi?

  • Har med Ipaden i den dagliga verksamheten och låter barnen använda den till att söka information och bilder om sitt intresse eller för att utveckla sin lek.
  • Implementera  programmering i verksamheten på olika sätt. Låta barnen möta programmeringen i leken med den egna kroppen, både få bli programmerad och programmera sin kompisar. Använda Blue boot och olika programmerings appar.
Förutsättningar:
  • Att väva in programmering i olika delar av verksamheten som  t ex rörelselek, samling, fri lek
  • de äldre barnen i gruppen deltar utifrån sina förutsättningar och intresse. 

DIGITALA VERKTYG:

  • Har med Ipaden i den dagliga verksamheten och låter barnen använda den till att söka information och bilder om sitt intresse, fakta om de projekt vi har, eller för att utveckla sin lek.
  • Har med "förstoringsägget" i den dagliga verksamheten.
  • Låter barnen fota/filma och dokumentera själva med Ipaden. Presentera sin dokumentation för barngruppen med hjälp av Ipad/dator och projektorn.
  • Väcker nyfikenhet för QR-koder genom att vi pedagoger "planterar" dem på avdelningen. Utvecklar det genom att låta barnen skapa egna QR-koder utifrån favoritmusik och favoritsagor.
  • Använder oss av Polyglutt och projektorn, för att skapa större bilder för barnen när pedagogen läser.
  • Provar på att använda Cleverboard.

Hur blev det?

Hjälpfrågor:
Hur blev det gentemot fokusområden/lokala mål/styrkort och den genomförda undervisningen?

 

 

 

Kopplingar till läroplanen

  • nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
    Lpfö 18
  • förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik,
    Lpfö 18
  • förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen och,
    Lpfö 18
  • utmanas och stimuleras i sin utveckling av språk­ och kommunikation samt matematik, naturvetenskap och teknik, och,
    Lpfö 18
  • utmana barnens nyfikenhet och förståelse för språk och kommunikation samt för matematik, naturvetenskap och teknik,
    Lpfö 18
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: