Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering 19-20

Skapad 2018-03-08 09:38 i Knutsbo skola Ludvika
programmering.
Grundskola F Svenska Matematik Teknik
Vi kommer lära oss mer om programmering. Vad är programmering? Vilka föremål är programmerade? Hur programmerar man?

Innehåll

Målet är att eleverna ska lära sig:

- vad programmering är och vilka föremål som är programmerade.

- olika begrepp som hör till programmering.

- hur man programmerar på ett lekfullt sätt.

För att eleverna ska lära sig detta kommer de:

- få programmera en kompis med hjälp av instruktioner.  

- programmera Blue-bots att följa banor.

- jobba med iPads och programmera i spel (WeeDo, Blue-bot).

- skriva och läsa koder på olika sätt.

- se filmer om programmering.

 

Eleverna visar sina kunskaper genom att:

- Visa förståelse för vilka saker i vår vardag som är programmerade och inte.

- Vara delaktig i diskussioner och aktiviteter under lektioner.

 

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
    Lgr11
  • skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt,
    Lgr11
  • använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem,
    Lgr11
  • utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, och
    Lgr11
  • Centralt innehåll
  • Digitala verktyg och medier för kommunikation.
    Lgr11  -
  • Enkla matematiska resonemang för att undersöka och reflektera över problemställningar samt olika sätt att lösa problem.
    Lgr11  -
  • Några vanliga tekniska lösningar i elevernas vardag, hur de är uppbyggda, fungerar och skulle kunna förbättras.
    Lgr11  -
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: