Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering projekt

Skapad 2018-03-15 13:41 i Fjällbackens förskola Åre
Förskola
Programmera med vår robot Blixten

Innehåll

Syfte: Att öva matematiska algoritmer och lägesord. Ta del utav samhällsutvecklingen och dagens teknik.

Mål: Att barnen på ett lekfullt sätt får upptäcka samband.

Barnen får programmera vår robot Blixten på programmeringsmatta. Barnen får programmera på våra nya mattor och med hjälp utav dessa skapa en saga till hur de väljer att programmera Blixten. De får också prova att programmera varandra fysiskt.

Kopplingar till läroplanen

  • utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,
    Lpfö98 Rev. 2016
  • utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
    Lpfö98 Rev. 2016
  • utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,
    Lpfö98 Rev. 2016
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: