Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Börja koda!

Skapad 2018-03-20 08:58 i Gemensamt Fritidshem i Båstad Båstad
Grundskola F
Vi ska lära oss hur man programmerar.

Innehåll

Mål/Syfte.

- Känna till vad programmering innebär och de grundläggande principerna för programmering.

- Kunna använda sina kunskaper om programmering i praktiska aktiviteter.

- Kunna ge exempel på olika typer av maskiner som använder programmeringsspråk

 

 

Undervisning.

Eleverna kommer att få lära sig vad programmering är genom att delta i gruppdiskutioner och där eleverna kommer att bli presenterade fakta och exempel.

Eleverna kommer att få pröva på grunderna i programmering med hjälp av en iPAD och programmeringsappar.

Eleverna kommer att få analysera och dra slutsatser i gruppdisktuiner där eleverna får utforska hur programmering påverkar samhället och deras vardag genom att ge exempel på maskiner i deras vardag som dem tror använder programmeringsspråk

 

 

Bedömning.

Så här kommer arbetet att bedömas....

 

- Eleverna kommer att få visa sina kunskaper genom att delta i praktiska aktiviteter där dem får använda programmeringsspråk för att lösa uppgifter

- Eleverna kommer att få visa att dem har förstått grunderna i programmering genom att aktivt delta i gruppdiskutioner där dem får svara på frågor och komma med exempel.

 

 

Bedömningen svara på..

Vad eleverna redan kan och har kunskaper om.

Vad eleverna behöver lära sig och/eller förbättra

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
    Gr lgr11
  • utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, samt
    Gr lgr11
  • Centralt innehåll
  • Digitala verktyg för framställning av olika estetiska uttryck.
    Gr lgr11  -
  • Matematik som redskap för att beskriva vardagliga företeelser och för att lösa vardagliga problem.
    Gr lgr11  -
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: