Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik

·

Årskurs:

7

Programmering

Maserskolan, Borlänge · Senast uppdaterad: 3 maj 2018

Under det här arbetsområdet kommer du få lära dig att programmera med två olika program. Det ena är verktyget scratch medan det andra är programmering av legorobotarna. Att programmera betyder att bestämma hur en dator ska fungera. Alla spel, appar och webbsidor är skapade av människor som lärt sig programmera. Nu ska du själv få lära dig att programmera, så att du kan göra dina egna spel /körbanor. Det är du som bestämmer vad som ska hända, när det ska hända och hur det ska hända.

Mål

Du ska få insikt om hur programmering och kodning fungerar samt förstå och utveckla din förmåga att resonera runt hur Internet och olika program och appar är konstruerade.
Du ska få chans att styra och reglera samt konstruera något och i den processen pröva och ompröva tills det fungerar bättre. Du ska dessutom lära dig hur problem kan brytas ner så att en dator kan lösa dem.
Du ska utveckla ditt ord- och begreppsförråd rörande datorer, program, programmering och i viss mån internet och digital teknik
Du ska utveckla sin förståelse för hur program är uppbyggda och att det alltid finns någon bakom som har tagit beslut om hur de ska fungera samt hur det i sin tur påverkar individer och samhällen.
 

Arbetsbeskrivning

Scrath: Du ska arbeta ensam med egen dator. Givetvis får du samarbeta med grannen, men du behöver en egen dator samtidigt.
Du behöver hörlurar - ta med dina egna.

Du ska följa uppgifterna som finns på https://www.youtube.com/watch?v=kf0iuhwb4bw. Det är en serie med 7 avsnitt.

Därefter arbetar du med https://www.kodboken.se/start/skapa-spel/uppgifter-i-scratch.

I slutet av varje lektion ska du göra en skärmdump av dina programmeringar, klistra in dem i One Note och skriva en dokumentation om hur du gjort/vad genomfört moment påverkar (5-15 meningar).

Legoprogrammering: Du ska arbeta parvis/grupp (läraren bestämmer arbetskamrat).

Ni ska först få roboten att klara av en körbana på golvet. Därefter är det olika uppdrag på legobordet som ni får som utmaning.

I slutet av varje lektion ska ni göra en skärmdump av era programmeringar, klistra in dem i One Note och skriva en dokumentation om hur vad som hänt sedan förra gången. Berätta vilken nytta de olika stegen i programmeringen gör (5-15 meningar)

 

 

Examinering

Bedömning sker fortlöpande under lektionerna (se matris).

Inlämnad dokumentation.

TID

 

Lektionstillfällen för no åk 7

Vecka \ dag

Måndag

Tisdag

Onsdag

Torsdag

Fredag

 

21

 

 

 

 

 

 

22

 

 

 

 

 

 

23

 

 

 

lovdag

 

 

 

24

ej ordinarie undervisning

 

Avslutning

 

 


Läroplanskopplingar

identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,

identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,

använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,

Tekniska lösningar för styrning och reglering av system. Hur mekanisk och digital teknik samverkar, till exempel i värme- och ventilationssystem.

Tekniska lösningar inom kommunikations- och informationsteknik för utbyte av information, till exempel datorer, internet och mobiltelefoni.

Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar.

Dokumentation i form av manuella och digitala skisser och ritningar med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt dokumentation med fysiska och digitala modeller. Enkla, skriftliga rapporter som beskriver och sammanfattar konstruktions- och teknikutvecklingsarbete.

Internet och andra globala tekniska system. Systemens fördelar, risker och begränsningar.

Matriser i planeringen
Teknik programmering åk 7
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback