Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Matematik

·

Årskurs:

1

Programmering

Hallsta skola, Norrtälje · Senast uppdaterad: 3 juni 2019

- Hjäääälp! Jag är en Muz och vill ha oooost! Du måste hjälpa mig komma till osten! - Det kan jag väl göra! Vad ska jag göra? - Du måste kunna programmera! Du måste ha tålamod och tänka ett steg i taget! - Jag får lära mig det! Det här låter spännande. - NU PROGRAMMERAR VI!

Tidsperiod

  •  vecka 23-24

Förmågor

  • se syfte här nedan.

Övergripande mål och riktlinjer

  • Lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt.
  • ett internationellt perspektiv: Vad är programmering? Var? Hur?

Vad ska jag lära mig? (Lärandemål)

  • Vad är programmering? Vilka föremål är programmerade?
  • Förstå och tänka som en "dator", ett steg i taget och begrepp för varje steg.
  • Programmera på ett lekfullt sätt med stegvisa kommandon.

Hur ska jag visa det? (Bedömning)

     Formativ

  • Eleverna får bedöma efter lektionerna hur de tycker det har gått att lösa uppgifterna och skriva i Unikum.
  • Lärare utvärderar undervisning utifrån resultatet för arbetsområdet.

     Summativ

  • du får visa i koda.nu/muz att du har förstått grundläggande programmering. 

Hur kan vi arbeta för att komma dit? (Planering)

  • titta på film om programmering, programserien Programmera mera, ur.se. "Vad är en robot?"
  • programmera en kompis
  • lära dig kommandon för att få sin programmering att fungera
  • koda Muz

Läroplanskopplingar

Innehåller inga läroplanspunkter

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter
Programmera rätt i en bana.
Programmera en robotkompis.
Koda Muz
Vad är viktigt att veta när du ska programmera?

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback