Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Matematik åk 2 - Programmering

Skapad 2018-08-23 16:01 i Nyhedsskolan Rättvik
Grundskola F – 2 Matematik
Hur fungerar en dator? En robot? Eller andra föremål som utför olika saker? Jo, de är programmerade till att göra det de gör. Någon har suttit och skrivit tydliga, stegvisa instruktioner till dem, annars skulle de inte ha en aning om vad som ska göras. Även datorer och robotar är alltså styrda av oss människor, och nu ska du få lära dig lite om grunderna inom programmering!

Innehåll

Vad ska vi göra?

* Titta på delar av programserien Programmera mera.

* Utforska vår omgivning, vad är programmerat runtomkring oss?

* "Programmera" varandra att göra olika saker, dansa och gå olika banor.

* Programmera Bluebot för att gå olika banor. 

* Använda ipad för att skapa enkla blockprogrammeringar.

 

Vad ska du lära dig?

När vi är klara med arbetet ska du:

* kunna förklara på ett enkelt sätt vad programmering är och nämna några saker som är programmerade.

* kunna använda och förklara några olika begrepp som är vanliga inom programmering. 

* lösa problem genom att skapa både analog och digital programmering, som utför given uppgift. Du ska även kunna beskriva vad du gjort och varför. 

Kopplingar till läroplanen

  • Centralt innehåll
  • Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.
    Ma  1-3
  • Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.
    Ma  1-3
  • Kunskapskrav
  • Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer genom att välja och använda någon strategi med viss anpassning till problemets karaktär.
    Ma   3
  • Eleven beskriver tillvägagångssätt och ger enkla omdömen om resultatens rimlighet.
    Ma   3
  • Eleven har grundläggande kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem i vanligt förekommande sammanhang på ett i huvudsak fungerande sätt.
    Ma   3
  • Eleven kan beskriva och samtala om tillvägagångssätt på ett i huvudsak fungerande sätt och använder då konkret material, bilder, symboler och andra matematiska uttrycksformer med viss anpassning till sammanhanget.
    Ma   3

Matriser

Ma
Matematik åk 2 - Programmering

Rubrik 1

På väg
Godtagbara kunskaper
Vad är Programmering?
Du kan förklara på ett enkelt sätt vad programmering är och nämna några saker som är programmerade.
  • Ma  1-3
Du kan förklara för en vuxen eller en kompis vad programmering är. Du kan nämna några saker som är programmerade.
Begrepp
Du kan använda och förklara några olika begrepp som är vanliga inom programmering. 
  • Ma   3
Du kan de begrepp vi arbetat med och kan förklara vad de betyder.
Problemlösning
Du kan lösa problem genom att skapa både analog och digital programmering, som utför given uppgift. Du kan beskriva vad du gjort och varför. 
  • Ma   3
  • Ma   3
  • Ma   3
Du kan utifrån en uppgift skapa en programmering som utför det du vill. Du kan berätta vad du gjort och motivera varför du valt att göra på det sättet.
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: