👋🏼Vi håller på att göra om Skolbanken med nytt gränssnitt och nya förbättrade funktioner! Ta en smygtitt på Nya Skolbanken här

Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmera mera!

Skapad 2018-10-10 14:48 i Flygelskolan Lunds för- och grundskolor
En pedagogisk planering för programmering åk 2-3 utifrån programserien Programmera Mera! och appen Scratch Jr.
Grundskola 3 Svenska Matematik SO (år 1-3) Teknik
Vi lär oss om och testar programmering.

Innehåll

Mål för eleven:

Du ska kunna programmera efter några färdiga exempel.

Du ska kunna ge exempel på föremål i vår vardag som är programmerade.

 

 

Innehåll:

Vi lär oss vad programmering innebär, vilka färdigheter vi behöver öva upp samt om hur programmering historiskt sett ut. 

Vi samtalar om programmering och löser sedan uppgifter enskilt eller i grupp.

 

 

Kopplingar till läroplanen

  • Kunskapskrav
  • Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang dels kring hur några föremål eller tekniska system i samhället har förändrats över tid och dels kring tekniska lösningars fördelar och nackdelar för individ, samhälle och miljö.
    Tk  E 6

Matriser

Sv Ma Tk SO
Programmera mera!

Nivå 1
Nivå 2
Du kan programmera efter några färdiga exempel.
Du kan programmera efter färdiga exempel och även ge förslag till egna exempel.
Du kan ge exempel på några föremål i vardagen som är programmerade.
Du kan ge exempel på föremål i vardagen som är programmerade och hur de utvecklats genom historien.