Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Svenska, Matematik, Teknik

·

Årskurs:

6

Programmera spel i scratch!

Olseröd skola, Kungälv · Senast uppdaterad: 19 november 2018

Ni kommer att få planera, skapa och marknadsföra egna spel!

Under några veckor kommer ni att få göra egna spel. Arbetet kommer bestå av tre delar.

Del 1: Planering

Här kommer du att planera ditt spel:

  • Vad ska det gå ut på
  • Vilka spritar ska du använda?
  • Ska man kunna vinna?
  • Räkna poäng?
  • Namn på spelet?
  • Ska man kunna fuska på något sätt? Hacks? 
  • Hur många spelar ska det finnas?
  • Olika nivåer, levlar? 
  • Musik?
  • Hur ska man styra i ditt spel?

Del 2: Programmering 

I den här delen kommer du att få skriva koden till ditt spel. Använd dig av inspiration från spel som redan finns och skriv om koden för att passa ditt spel! 

Del 3: Marknadsföring

Det här är den sista delen av arbetet, du ska göra en plansch där alla instruktioner ska stå till ditt spel. Det är instruerade text vi ska öva på, skriv med hur spelet börjar, hur man styr och vad spelet gå ut på. 

På planschen ska det finnas med en Qr-kod som en snabblänk till ditt spel. Spelets namn ska stå på planschen också. 

 

Du kommer att bli bedömd på hur utförlig din planering är, ifall ditt spel går att spela och hur väl din instruerade text är skriven.


Läroplanskopplingar

Innehåller inga läroplanspunkter

Matriser i planeringen
Programmera spel i scratch!
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback