Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik, SO (år 1-3)

·

Årskurs:

F - 3

Programmera mera!

Långsjöskolan, Norrtälje · Senast uppdaterad: 30 oktober 2018

Vad är programmering? Vi kommer att lära oss mer om och prova på enkel programmering. Vi kommer att följa serien "Programmera mera" samt testa programmering i Scratch, Lightbot och med Bluebot.

Vi ska lära oss

- börja använda programmering för att lösa problem

- vad programmering är

- vad en robot är

- olika begrepp som hör till programmering

- hur man programmerar på ett enkelt sätt

- symbolers användning vid stegvisa instruktioner

 

För att lära oss detta kommer vi att

- titta på programserien "Programmera mera"

- programmera en lärare

-   arbeta med skolans Bluebots         

 

- arbeta med apparna (ipad): Lightbot Hour, ScratchJr, Blue-Bot etc.

 

 

Du kommer att lära dig följande begrepp

- hårdvara

- kod

- loop

- mjukvara

- programmering

- stegvis instruktion

 

Du visar dina kunskaper genom att

-vara delaktig och aktiv under lektionerna: svara, lyssna, diskutera, berätta.

- på ett enkelt sätt redogöra för vad programmering är.


Läroplanskopplingar

kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv,

kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,

identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,

identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,

Vad datorer används till och några av datorns grundläggande delar för inmatning, utmatning och lagring av information, till exempel tangenter, skärm och hårddisk. Några vanliga föremål som styrs av datorer.

Att styra föremål med programmering.

Matriser i planeringen
Programmering
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback