Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Teknik år 2

Skapad 2018-11-14 16:16 i Trönö skola Söderhamn
Grundskola 2 Teknik
I detta arbetsområde kommer vi att prova på att skapa egen enkel teknik, programmera och använda digitala verktyg för skapande.

Innehåll

I ämnet teknik kommer du under höstterminen att få göra följande:

- Skapa en hund av skokartong som kan röra på sin tunga.

- Programmera beebotar att ta sig igenom olika typer av banor och labyrinter, t.ex. gjorda av kaplastavar.

- Skapa musik med hjälp av olika program på datorn.

 

Arbetet sker i grupp eller parvis. Du kommer att lyssna till en instruktion och sedan genom att prova dig fram komma fram till en fungerande eller hållbar lösning. I arbetet kommer du att få reflektera över hur du tekniskt får uppgiften att fungera. Du kommer även att få berätta för dina klasskamrater över hur ni kom fram till era lösningar.

Kopplingar till läroplanen

  • Centralt innehåll
  • Några vanliga föremål där enkla mekanismer som hävstänger och länkar används för att uppnå en viss funktion, till exempel föremål på lekplatser och husgeråd av olika slag.
    Tk  1-3
  • Egna konstruktioner där man tillämpar enkla mekanismer.
    Tk  1-3
  • Vad datorer används till och några av datorns grundläggande delar för inmatning, utmatning och lagring av information, till exempel tangenter, skärm och hårddisk. Några vanliga föremål som styrs av datorer.
    Tk  1-3
  • Att styra föremål med programmering.
    Tk  1-3
  • Kunskapskrav
  • Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller.
    Tk  E 6
  • Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
    Tk  E 6
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: