Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering

Skapad 2018-12-11 19:22 i Kastellegårdsskolan Kungälv
Grundskola 4 – 6 Matematik Teknik
Du kommer lära dig att programmera med Scratch. Du kommer skapa ditt eget julkort i Scratch.

Kopplingar till läroplanen

  • Centralt innehåll
  • Konstruktion av geometriska objekt, såväl med som utan digitala verktyg. Skala och dess användning i vardagliga situationer.
    Ma  4-6
  • Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.
    Ma  4-6
  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.
    Ma  4-6
  • Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
    Tk  4-6
  • Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
    Tk  4-6
  • Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel vid överföring av information i digitala miljöer.
    Tk  4-6
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: