Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Matematik, Teknik

·

Årskurs:

6

Programmering åk 6

Långsjöskolan, Norrtälje · Senast uppdaterad: 20 december 2018

Stora delar av vår värld är uppbyggt kring koder och digitala instruktioner. Detta skapas genom programmering. Vad är då programmering? Och hur fungerar kod? Det och mycket mer ska ni lära er i detta arbetsområdet.

Under veckorna 51 och vecka 2 arbetar vi med programmering

Syfte

Syftet med denna kurs är att du som elev ska få en inblick i hur programmering fungerar och få en bild av hur mycket runt omkring dig som styrs av kod.

Detta gör vi för att:

  • Du ska utveckla ditt tekniska kunnande och din tekniska medvetenhet
  • Du ska utveckla ett intresse för teknik
  • Du ska kunna ta dig an tekniska utmaningar
  • Du ska kunna använda specifika begrepp inom tekniken
  • Du ska kunna lösa problem med hjälp av tekniken

 

Mål

Detta kommer vi att utveckla:

  • Förmågan att identifiera och analysera tekniska lösningar, i detta fall programmering/kodning.
  • Förmågan att upptäcka problem som kan lösas med hjälp av teknik.
  • Förmågan att hitta lösningar till problem som uppstår.
  • Förmågan att använda begrepp och uttryck inom teknikområdet så som algoritm, sekvens, repetition, bugg.

 

Lektionerna

På lektionerna kommer vi att arbeta med:

  • Olika digitala programmeringsprogram som Lightbot hour code, A.L.E.X. Där du själv utmanas i programmeringens utmaningar som att tänka logiskt, lösa problem, testa, göra om och träna ditt tålamod.
  • Vi diskuterar den programserie vi tittar på.

 

Bedömning

  - Du ska kunna lösa olika problem i programmeringsprogrammen.

 - Du ska kunna förklara olika begrepp som du möter vid programmering som ex. algoritm, loop m.fl.

 

 

 

 


Läroplanskopplingar

Innehåller inga läroplanspunkter

Matriser i planeringen
Programmering åk 6
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback