Berga anpassad grundskola, Uppsala · Senast uppdaterad: 11 januari 2019
Vi lär oss att planera, strukturera och sortera när vi leker programmering med varandra och med Bee-Bot.
1. Konkretisering av syfte
Genom lekfulla aktiviteter får eleverna strukturera sina tankar så att de kan planera rörelser i en serie.Detta skapar förförståelse för programmering av en robot. När vi sedan börjar programmera roboten har eleverna förståelse för rörelserna och tycker det är roligt att programmera robotens rörelser.
2. Undervisningens innehåll
Personalen visar hur man gör och vid behov leder aktiviteterna tills eleverna kan leka själva. Alla elever börjar leka "Programmera en kompis" på banor på golvet. De kan leka med personal eller två och två. När de är säkra i sin rumsuppfattning och lyckas med sina uppdrag kan de börja programmera roboten.
3. Bedömningsuppgifter
Eleven får en uppgift att programmera roboten till ett visst mål. Läraren bedömer svårigheten på uppgiften som eleven klarar eller hur mycket stöd eleven behöver för att klara det.
Syfte (3)
identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
hantera redskap och teknisk utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt,
använda ämnesspecifika ord, begrepp och symboler.
Centralt innehåll (3)
Ord, begrepp och symboler inom ämnet teknik för att till exempel samtala om teknik och utvärdera arbetsprocesser.
Att styra föremål med programmering, till exempel apparater med knapptryckningar.
Att styra föremål med programmering
Kriterier (3)
Eleven kan utforma välutvecklade förslag till hur något vardagligt problem kan lösas med hjälp av teknik.
Eleven använder redskap och teknisk utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Eleven kan använda några ämnesspecifika ord, begrepp och symboler på ett ändamålsenligt sätt i resonemang om teknik och tekniska lösningar och i utvärdering av arbetsprocesser.
Innehåller inga uppgifter