Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Teknik

Skapad 2019-02-03 12:24 i Långavekaskolan Falkenberg
Grundskola 1 Teknik
Vi kommer att:

prata om vad teknik är,

diskutera olika redskap och verktyg,

undersöka en lekplats och hitta tyngdkraft, jämvikt och balans som kan observeras vid lek och rörelse.

Undersöka och tillverka olika tekniska figurer för att få ett sammanhang mellan teknik och funktion.

Innehåll

Syfte - förmågor och kunskaper som ska utvecklas

Du ska få lära dig att:

-vad teknik kan vara och hur det kan påverkat och förändrats över tid
- kunna samtala om ord och begrepp inom teknikområdet

Bedömning - vad och hur

Din förmåga att:
- aktivt delta då vi gör undersökningar
- förmåga att delta i diskussioner

Undervisning och arbetsformer

Vi kommer i undervisningen att:
- träna samarbete genom olika undersökningar
- diskutera
- utföra enklare undersökningar

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
    Tk
  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
    Tk
  • Centralt innehåll
  • Några vanliga föremål där enkla mekanismer som hävstänger och länkar används för att uppnå en viss funktion, till exempel föremål på lekplatser och husgeråd av olika slag.
    Tk  1-3
  • Några vanliga tekniska lösningar där människan härmat naturen, till exempel den kupade handen som förebild för förvaringskärl.
    Tk  1-3
  • Material för eget konstruktionsarbete. Deras egenskaper och hur de kan sammanfogas.
    Tk  1-3
  • Några enkla ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
    Tk  1-3
  • Undersökande av hur några vardagliga föremål är uppbyggda och fungerar samt hur de är utformade och ge förslag på hur de kan förbättras.
    Tk  1-3
  • Egna konstruktioner där man tillämpar enkla mekanismer.
    Tk  1-3
  • Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov.
    Tk  1-3
  • Hur föremålen i elevens vardag har förändrats över tid.
    Tk  1-3
  • Vad datorer används till och några av datorns grundläggande delar för inmatning, utmatning och lagring av information, till exempel tangenter, skärm och hårddisk. Några vanliga föremål som styrs av datorer.
    Tk  1-3
  • Att styra föremål med programmering.
    Tk  1-3
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: