Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik

·

Årskurs:

4 - 5

Teknik: Programmering samt bygga och konstruera

Furulunds skola F-6, Partille · Senast uppdaterad: 22 augusti 2022

Stora delar av vår värld är idag uppbyggd av kod. Med kod menas digitala instruktioner på olika programspråk. När vi startar mikron, datorn, mobilen mm tar vi del av den kod någon annan har skapat och programmerat. Eleverna kommer under några veckor få en förståelse för att programmera.  De ska få en förståelse för vad som ligger bakom den digitala teknik som finns runt omkring oss.

Så här arbetar vi:

Vi kommer att prova på hur det är att arbeta med block-programmering. Block-programmering är en enklare variant av kodning där det finns färdiga block som betyder olika saker.

Vi kommer börja med en genomgång över vad de programmering är och varför vi lär oss detta.

Vi kommer att börja med att animera vårt namn. De som vill kommer att fortsätta med att göra något spel. 

Vi kommer dela erfarenheter med varandra. Detta är ett bra sätt att lösa problem.

Vi kommer att programmera Micro:bits. Här programmerar vi vårt namn samt gör en tärning.

Vi programmerar en termometer. Testar kroppstemperaturen innan och efter en kortare löprunda. Vad händer med temperaturen i fingret. Kallare-varmare? Varför?

Vi kommer också att bygga en fyr samt programmera microbiten och skapa en sluten krets för att få en lampa att lysa på fyren.

Ord och begrepp vi kommer att lära oss när vi bygger fyren är tex:

Hållfasthet, fackverk, design, armering

Förståelse för vad begreppen innebär.

 

Ni kommer att arbeta i grupper om 3 och 3. Varje grupp gör en ritning på sin fyr. 

Kunskapskrav. Det här utvärderar vi:

Vi kommer att bedöma:

 Arbetsprocessen - hur arbetar ni tillsammans?

Slutresultatet - Hur ser eran fyr ut? och får ni lampan att blinka?

Kunna förklara varför och hur ni har byggt för att fyren ska vara stabil.

 


Läroplanskopplingar

förmåga att genomföra teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten.

Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.

Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning. Begrepp som används i samband med detta.

Hur hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel skal, armering och fackverk. Material som används i hållfasta och stabila konstruktioner.

Matriser i planeringen
Teknik
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback