Skolbanken Logo
Skolbanken

Analog Programmering

Näckrosgårdens förskola, Fristående förskolor · Senast uppdaterad: 12 januari 2022

Att programmera på ett lekfullt sätt.

Metod- Genomförande

Vi börjar med analog programmering.
Vi programmerar varandra, använder pilar.

Leka robot
Jag tänker att vi börjar med att introducera programmering genom att leka robot. Där barnen får leka in kommandon och algoritmer. Att ge barnen enklare instruktioner och vad händer om de inte följer kommandona eller att vi ger de ”fel” kommandon?

Till exempel ”sträck ut vänster arm” eller ”gå två trappsteg”. Alternativt att barnen ges en uppgift ”hämta den gröna bilen bakom stolen”. Barnet ska då stanna bakom stolen till en ny instruktion kommer. Tex ”gå tillbaka till soffan med bilen”.

Använda pilar

Nästa steg är att använda oss av pilar av olika slag. En pil för att gå framåt, en pil för att gå bakåt, en pil för att svänga vänster och en pil för att svänga höger.
Vi kan tex programmera varandra. Från ett ställe till ett annat ställe. Ute på gården, inne på avdelningen. Ta oss från A till B med hjälp av pilar.

Mål:
Att skapa förutsättningar för att barnen utvecklar en adekvat digital kompetens samt att barnen utvecklar ett kritiskt förhållningssätt.

Dokumentation/ reflektion
Vi fotograferar och filmar, vi pratar med barnen om hur vi kan gå vidare och utveckla vårt arbete med programmering.
Hur går vi vidare och hur kan vi utveckla den analoga programmeringen?

 

 

 


Läroplanskopplingar

Innehåller inga läroplanspunkter

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Varför Skolbanken?

Alla delar med alla

Planeringar i Unikum

Vem driver Skolbanken och varför?

Vem äger materialet?

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback