Ämnen:
Bild, Teknik, Matematik
·
Årskurs:
2
Gantofta skola, Helsingborg · Senast uppdaterad: 29 april 2019
Vad är programmering? Vilka saker runt omkring oss är programmerade? Det ska vi ta reda på! Vi kommer under några veckor lära oss kring programmering. Vi kommer bland annat att programmera en robot (Blue-bot) och skapa egna banor med uppdrag.
Vi kommer att arbeta med programmering. Eleverna får lära sig grunderna i programmering och prova på enkel programmering.
- använda programmering för att lösa problem
- förstå vad programmering är
- programmera på ett enkelt sätt
- förstå symbolers användning vid stegvisa instruktioner
- använda olika begrepp som är kopplade till programmering
- Eleverna programmerar en robot, en Blue-bot
- Eleverna skapar egna banor och uppdrag till sina robotar.
Bedömning sker när arbetet är klart.
Syfte (4)
kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,
formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
Centralt innehåll (2)
Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.
Att styra föremål med programmering.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter