Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering 1

Skapad 2019-04-01 15:56 i Da Vinciskolan Ale
Grundskola 7 – 9
Det finns överallt omkring oss, i datorer, TV-apparater; maskiner och i robotar. Program styr dessa enheter men programmering är även ett stort redskap som vi i tekniken blir allt mer beroende av för att lösa problem. Här introducerar vi ett blockbaserat programmeringsspråk, Scratch, och tränar på den struktur som krävs för att skriva program.

Innehåll

omfattning 2v

 

 

Arbetsområde: Programmering 1 (Scratch)

 

 

 

Syfte:

 

-använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,

-identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,

 

Förstå den generella struktur med vilket ett program styr din dator och i sin förlängning hur man kan nyttja datorn som en resurs för att uträtta vissa uppgifter.

 

 Hur?

Eleverna ska utveckla kunskap och förtrogenhet om ämnets uttrycksformer, utveckla egna idéer samt använda teknikens verktyg (i detta fall programmering i Scratch)

 

Exempel på innehåll:

 

I din programmering, lär du dig hur man arbetar med villkor

-Hur funkar If-satsen?

 

 

Lär dig arbeta med Loopar (eller iterationer)

-Hur kan man använda loopar  för att lösa vissa uppgifter?

 

Introducera koncept: Vad är en algoritm och Hur skulle en enkel algoritm kunna tänkas fungera?

 

 Testa på att programmera en liten enkortsdator (Microbit) för att styra/kommunicera med externa komponenter (t.ex LED lampor och knappar)

 

 

 

 

 

Centralt innehåll:

 

•Tekniska lösningar som utnyttjar elektronik och hur de kan programmeras.

•Egna konstruktioner där man tillämpar styrning och reglering, bland annat med hjälp av programmering.

•Hur digitala verktyg kan vara stöd i teknikutvecklingsarbete till exempel för att göra ritningar och simuleringar. (ex robotgräsklippare)

 

Uppgifter

  • Robotgräsklipparen

Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: