Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik, Matematik

·

Årskurs:

6

Programmering åk 4-6

Gottsta skola, Norrtälje · Senast uppdaterad: 5 oktober 2020

Stora delar av vår värld är uppbyggt kring koder och digitala instruktioner. Detta skapas genom programmering. Vad är då programmering? Och hur fungerar kod?

Syfte

Syftet är att du som elev ska få en inblick i hur programmering fungerar och få en bild av hur mycket runt omkring dig som styrs av kod.

Detta gör vi för att:

  • Du ska utveckla ditt tekniska kunnande och din tekniska medvetenhet
  • Du ska utveckla ett intresse för teknik
  • Du ska kunna ta dig an tekniska utmaningar
  • Du ska kunna använda specifika begrepp inom tekniken
  • Du ska kunna lösa problem med hjälp av tekniken

 

Mål

Detta kommer vi att utveckla:

  • Förmågan att identifiera och analysera tekniska lösningar, i detta fall programmering/kodning.
  • Förmågan att upptäcka problem som kan lösas med hjälp av teknik.
  • Förmågan att hitta lösningar till problem som uppstår vid programmering.
  • Förmågan att använda begrepp och uttryck inom teknikområdet så som algoritm, sekvens, repetition, bugg.

 

Arbetssätt

På lektionerna kommer vi att utgå från Internetstiftelsens digitala lektioner i lektionspaketet ”Grunder i programmering för åk 4-6”. https://digitalalektioner.se/lektionspaket/grunderna-i-programmering-4-6/

I lektionspaketet ingår kortare filmer, diskussioner kring vad programmering är, olika programmeringsbegrepp samt att testa på både analog och digital programmering.

Den digitala programmeringen kommer att ske i Scratch. 

 

Bedömning

Jag kommer att bedöma hur du:

  •  löser olika problem i programmeringsprogrammen.
  •  förstår och kan förklara olika begrepp som du möter vid programmering som ex. algoritm, loop m.fl.

 

 

 

 


Läroplanskopplingar

Innehåller inga läroplanspunkter

Matriser i planeringen
Programmering åk 6
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback