Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik, Matematik

·

Årskurs:

1

Programmering

Blötbergets skola, Ludvika · Senast uppdaterad: 23 maj 2019

Vad är programmering? Hur kan vi programmera varandra? Vilka föremål är programmerade?

Målet är att eleverna ska lära sig:

- vad programmering är.

- känna till några föremål som är programmerade.

- några begrepp som hör till programmering.

- hur man programmerar på ett lekfullt sätt.

För att eleverna ska lära sig detta kommer de att:

- Få programmera en kompis med hjälp av instruktioner.  

- Leka olika lekar som bygger på att följa en instruktion. 

- Följa och upprepa ett återkommande mönster.

- Programmera en Blue-bot enligt instruktion.

- Spela spel på dator där man programmerar med block (Code.org).

 

Eleverna visar sina kunskaper genom att:

- Visa förståelse för vad programmering är.

- Vara delaktig i diskussioner och aktiviteter under lektioner.

-Visa förmågan att samarbeta och lösa problem under arbetets gång.


Läroplanskopplingar

använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,

pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,

skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt,

använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem,

utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, och

Digitala verktyg och medier för kommunikation.

Enkla matematiska resonemang för att undersöka och reflektera över problemställningar samt olika sätt att lösa problem.

Några vanliga tekniska lösningar i elevernas vardag, hur de är uppbyggda, fungerar och skulle kunna förbättras.

Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.

Att styra föremål med programmering.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback