Ämnen:
Teknik
·
Årskurs:
3
Snöstorpsskolan, Halmstad · Senast uppdaterad: 15 augusti 2019
Vi lever i en digitaliserad värld och för barn idag är den digitala världen självklar. För att förstå att det är en värld skapad av oss människor. För att vi ska träna på att vara kritiska producenter och medvetna konsumenter, krävs kunskap om programmering.
Du ska kunna:
Vi kommer att:
Du visar att du når målen genom att:
Godtagbara kunskaper
Mer än godtagbara kunskaper
Syfte (2)
använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
Centralt innehåll (4)
Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov.
Hur föremålen i elevens vardag har förändrats över tid.
Vad datorer används till och några av datorns grundläggande delar för inmatning, utmatning och lagring av information, till exempel tangenter, skärm och hårddisk. Några vanliga föremål som styrs av datorer.
Att styra föremål med programmering.
Kriterier (3)
Eleven kan beskriva och ge exempel på enkla tekniska lösningar i vardagen och några ingående delar som samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.
Eleven gör enkla dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet till viss del är synliggjord.
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang dels kring hur några föremål eller tekniska system i samhället har förändrats över tid och dels kring tekniska lösningars fördelar och nackdelar för individ, samhälle och miljö.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter