Ämnen:
Bild
·
Årskurs:
8
Vaksalaskolan, Uppsala · Senast uppdaterad: 23 september 2020
Vi ska arbeta i akvarell och öva på olika övningar som vi senare använder på en större bild och uppgift. Vi ska lära oss vad akvarell som teknik funkar, skillnaderna mellan index, symboler och ikoner är när man pratar om bilder, om vad en landskapsbild är och hur man kan komponera fram en bild så det skapar mystik i den.
Nu kommer ett lite större projekt i akvarell och där vi ska göra lite övningar i tekniken, för att sedan använda det på sin slutbild.
Om man gör lite övningar så brukar det inte kännas lika tungt att börja med en stor uppgift.
Det bästa att lära sig en teknik är att kolla hur andra gör och härma. Just akvarell är en ganska svår teknik, som många har undrat över och det finns ett hundratals böcker om hur man målar. '
Jag själv tänker att det inte riktigt finns ett sätt att måla med akvarell utan massvis och du måste hitta något du trivs med. Genom att lära oss små tips och trix så kanske man kan lura ögat att det är något, som te.x. ett träd, fast vi egentligen har använt oss av en smart teknik.
Det lättaste att lära sig är att titta på videor och härma. Sök på watercolor eller akvarell på Youtube och det kommer upp tusentals olika varianter. Från mycket enkla tekniker till superavancerade. Du tar något som du trivs med och känner att du kan klara av.
Jag lär mig så jämt och ständig, genom att titta på videor på hur man kan göra.
Vi ska göra en slutbild som är en brottsplats och vi ska måla INDEX på att ett brott har skett, vi ska alltså göra SPÅR på att något skett.
Vi ska göra en bild av en bild av en brottsplats som visar index på ett brott. Något som indikerar på att ett brott har skett.
En bild på ett landskap visar en helbild på träd, hus, ängar, berg. Den visar hur landskapet omkring ser ut.
Det kan vara ett månlandskap, stadslandskap, på en äng, i en skog eller vid en väg.
I landskap finns luftperspektiv och du ska använda dig av luftperspektiv när du målar din bild.
Vi ska inspireras av två konstnärer.
Den första är Lars Lerin. En värmländsk herre från byn Sunnemo, som visats i tv ganska mycket de senaste åren.
Han är främst känd för illustrationer från sina resor runt om i världen. Räknas som Nordens främsta akvarellmålare och har ställt ut i hela världen.
Hans specialitet är ljus och slump. När han målar så använder han sig av slumpen och låter färgen rinna ut, han har kontroll, men utnyttjar verkligen akvarellfärgens egenskaper.
Han är mästare på att skapa ett mystiskt ljus i bilderna, med hjälp av att spraya vatten på ett viss område så tas färgen bort och det ser ut som att det lyser i bilden.
Han målar ofta olika landskap som ser lite mystiska ut.
Akvarellen ”Det sista ljuset” ropades in för 202 000 kronor – rekord för Lerin i auktionssammanhang.
Den andra konstnären är Karin Mamma Andersson. Hon är en svensk, modern konstnär som kommer och lever i norra Sverige. Född 1962. Hon inspireras ofta om sin omgivning, ofta av familjen och när hon målar människor så ser de ofta ut att vara i sin egen lilla värld.
Karin Mamma Andersson målar ofta landskap, lite obehagliga och konstiga. Hon målar också brottsplatser, med index på att något har hänt.
Med det så menar jag att betraktaren ser att något har hänt, men man är osäker på vad som hänt. Som åskådare ser jag index (spår) av något eller får en obehaglig känsla att allt inte står rätt till.
Bilderna blir gåtfulla genom att hon lägger in olika bilduttryck i samma verk. Hennes målningar uppbyggda runt händelser eller situationer som hon varit med om och gör som en historia i sin bild.
Verk av Karin Mamma Andersson finns på Göteborgs konstmuseum och Moderna Museet i Stockholm. Hon är också ledamot i Konstakademin.
Syfte (4)
kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,
undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder, och
analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner.
Centralt innehåll (3)
Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.
Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.