Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik

·

Årskurs:

4 - 6

Teknik år 4. Teknikutveckling, ritningar, programmering...

Fontinskolan, Kungälv · Senast uppdaterad: 9 december 2019

Vad är egentligen teknik? Hur har tekniken utvecklats till allt det vi har idag? I NO´n gör man ju experiment för att ta reda på hur saker och ting fungerar, men hur gör man i tekniken? Vad är en konstruktion? Hur ser en tydlig ritning/mall ut? Hur bygger man en konstruktion/figur med rörliga delar? Vad är programmering? Hur programmerar man i Scratch? Det här och mycket mer kommer vi att arbeta med under tekniklektionerna framöver. Spännande, eller hur?

De här områdena i teknik kommer vi att fokusera på i årskurs 4:

  • Vad teknik är.
  • Hur tekniken har förändrats över tid.
  • Hur man gör en tydlig ritning/skiss.
  • Hur man gör en konstruktion/figur bestående av rörliga delar.
  • Hur programmering i Scratch fungerar.

 

Såhär visar du dina kunskaper:

  • Genom att vara aktiv under lektionerna och delta i gemensamma uppgifter och diskussioner.
  • Genom att göra en eller ett par tydliga ritningar
  • Genom att konstruera en figur med ett par rörliga delar. 
  • Genom att programmera ett par olika projekt i Scratch. 

 

 


Läroplanskopplingar

Vardagliga föremål som består av rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter.

Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.

Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska och digitala modeller.

Hur tekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid och några orsaker till detta.

Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback