Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering

Skapad 2020-01-08 14:42 i Pilevallskolan F-9 Trelleborg
Grundskola F – 3 Teknik
Vad är programmering? Vilka saker runt omkring oss är programmerade? Hur kan jag styra en Bee-Bot med hjälp av programmering? Det ska vi ta reda på!

Innehåll

Tidsplan / Lektionsplanering:
Vi kommer att arbeta med programmering v.3-v.7

Under lektionerna kommer du får lära dig programmera genom att:

  •  se på filmer
  • delta i diskussioner
  • ge och ta instruktioner 
  • använda en bee-bot som du styr med programmering
  • träna koordinatsystem

 

Språkmål:

Kunna förstå och använda ord och begrepp som har med programmering att göra.

Ge och ta instruktioner 

 

Digitala aktiviteter:
Programmera Bee-Bot.

 

Begrepp:

Programmering

Symbol

Mönster

Koordinater

Kod

 

 Bedömning:

 Du kommer under arbetsområdet att bedömas i hur du:

  • hur du tar och ger instruktioner
  • hur du programmerar en bee-bot
  • hur du förstår ett koordinatsystem

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
    Tk
  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
    Tk
  • Centralt innehåll
  • Att styra föremål med programmering.
    Tk  1-3

Matriser

Tk
Skriv vilket område som ska bedömas

På väg mot godtagbara kunskaper
Godtagbara kunskaper
Mer än godtagbara kunskaper
Koordinatsystem
Du ska kunna läsa av ett koordinatsystem och förklara i vilka rutor du ser olika objekt.
Du kan med hjälp läsa av att koordinatsystem och förklara i vilka rutor det finns objekt.
Du kan läsa av ett koordinatsystem genom att se var objekt finns.
Du kan läsa av att koordinatsystem och förklara i vilka rutor det finns objekt. Du kan placera ut saker i ett koordinatsystem när någon förklarar för dig.
Identifiera problem och behov samt anlyser
Du ska kunna hitta de lösningar som gör det möjligt att styra föremål med programmering. Du ska kunna se de problem och behov som kan lösas med hjälp av programmering och att utarbeta förslag till lösningar.
Du kan med hjälp få Bee-Botsen att röra sig framåt och svänga i den riktning som du önskar.
Du kan få Bee-Botsen att röra sig framåt och svänga i den riktning som du önskar. När programmeringen inte fungerar ger du förslag på lösningar.
Du får Bee-Botsen att röra sig framåt, runt en kurva och tillbaka till starten. När programmeringen inte fungerar ger du förslag på olika lösningar.
Beskriva och förklara
Du ska kunna använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer.
Du kan med stöd på ett enkelt sätt använda några av de ord och begrepp som beskriver din programmering.
Du använder på ett enkelt sätt de ord och begrepp som beskriver din programmering.
Du använder de ord och begrepp som beskriver din programmering.
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: