Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering

Skapad 2020-04-27 14:06 i Hällaryds skola Karlshamn
programmering.
Grundskola F – 1 Svenska Matematik Teknik
Vi kommer under några veckor lära oss enkel programmering. Vad är programmering? Vilka föremål är programmerade?

Innehåll

Målet är att eleverna ska lära sig:

- vad programmering är och vilka föremål som är programmerade

-vad är en robot

-vad är en bugg

-vad är en algoritm

- olika begrepp som hör till programmering

- hur man programmerar på ett lekfullt sätt

För att eleverna ska lära sig detta kommer de:

-titta på olika filmer ur serien "Programmera mera"

-diskutera i liten grupp

-lyssna på boken "Inga och Leo programmerar"

-jobba med stenciler

- få programmera en kompis med hjälp av olika instruktioner.  

-programmera "humlor", besök från Kreativum.

 

Eleverna visar sina kunskaper genom att:

- Visa förståelse för vad som är programmering och inte.

- Vara delaktig i diskussioner och aktiviteter under lektioner.

-Visa förmågan att samarbeta och lösa problem med hjälp av vardaglig teknik.

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
    Lgr11
  • skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt,
    Lgr11
  • använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem,
    Lgr11
  • utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, och
    Lgr11
  • Centralt innehåll
  • Digitala verktyg och medier för kommunikation.
    Lgr11  -
  • Enkla matematiska resonemang för att undersöka och reflektera över problemställningar samt olika sätt att lösa problem.
    Lgr11  -
  • Några vanliga tekniska lösningar i elevernas vardag, hur de är uppbyggda, fungerar och skulle kunna förbättras.
    Lgr11  -
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: