Ämnen:
Teknik, Matematik
·
Årskurs:
3
Gåvsta skola, Uppsala · Senast uppdaterad: 4 juni 2020
Vad är programmering? Kan du programmera dig själv eller en kompis? Du kommer att få lära dig grunderna i programmering.
Förmågor och kunskaper som ska utvecklas:
- vad programmering är
- vad en robot är
- olika begrepp som hör till programmering, ex. loop, bugg, kod, programmering
- hur man programmerar på ett enkelt sätt
- symbolers användning vid stegvisa instruktioner
För att lära oss detta kommer vi att:
- titta på programserien "Programmera mera" och "Makeriet"
- programmera kompisar
- programmera en mänsklig robot
Du visar dina kunskaper genom att:
- vara delaktig och aktiv under lektionerna: svara, lyssna, diskutera, berätta.
- på ett enkelt sätt redogöra för vad programmering är.
Syfte (1)
föra och följa matematiska resonemang, och
Centralt innehåll (2)
Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.
Att styra föremål med programmering.
Kriterier (1)
Eleven kan beskriva och samtala om tillvägagångssätt på ett i huvudsak fungerande sätt och använder då konkret material, bilder, symboler och andra matematiska uttrycksformer med viss anpassning till sammanhanget.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter