Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik

·

Årskurs:

4

Programmering och Scratch

Oxledsskolan F-6, Partille · Senast uppdaterad: 13 december 2022

Hur kan mobilen ta en bild? Hur fungerar en miniräknare? Vad är en robot? Och varför måste programmerare kunna sortera och göra mönster? I det här området ska vi testa att skriva kod och programmera i programmet Scratch.

Vad?

Vi kommer att lära oss om:

  • Vardagliga saker som är programmerade
  • Vad kod och programmering är
  • Hur en programmerare arbetar genom att pröva, utvärdera och pröva igen
Ord och begrepp:
dator, robot, kod, programmering, bugg, villkor, loop

Hur?

  • Genomgång av läraren
  • Samtal och diskussioner
  • Se på film, "Programmera mera" och "Digitala lektioner om Scratch"
  • Göra övningar 
  • Koda egna spel i Scratch

 

Bedömning

Din lärare kommer bedöma:

  • Vad du kan om programmerade föremål i vardagen
  • Hur du arbetar med Scratch, t.ex. hur du prövar, utvärdera och prövar igen 
  • Hur du kommer på sätt att komma vidare med programmeringen och dina andra uppgifter 
  • Hur du förstår och använder de ord och begrepp vi arbetar med

 

 

Läroplanskopplingar

kunskaper om tekniska lösningar och hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion, och

förmåga att genomföra teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten.

Konsekvenser av teknikval: olika tekniska lösningars för- och nackdelar för människa och miljö.

Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.

Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.

Styrning av egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback