Skolbanken Logo
Skolbanken

Fritids - Programmera robot

Tullgårdsskolan, Stockholm Grundskolor · Senast uppdaterad: 29 oktober 2021

Blockprogrammering på fritidshemmet med hjälp av robotarna Bluebot, Doc och Botley.

Beskrivning av aktivitet

Eleverna får med hjälp av olika robotar utveckla sin förmåga att använda en typ av blockprogrammering. De olika robotarna som används programmeras med hjälp av pilar som beskriver riktningen. För att stimulera elevernas nyfikenhet och vilja att utmana sig körs robotarna i olika banor och med olika uppdrag.

Aktiviteten ger eleverna möjlighet att träna på problemlösning, matematiskt tänkande och samarbete i en lustfylld och praktisk form.

 

Hur lägger du upp undervisningen utifrån ovan? Konkreta mål

En av roboten som vi använder oss av i aktiviteten har färdiga banor med uppdrag i olika svårighetsgrader. 

Övriga robotar används mer i syfte att låta eleverna utveckla sin fantasi samt pröva idéer genom att bygga egna banor och svårigheter.

 

Utvärdering

Utvärdering sker löpande i form av att vi anpassar innehållet och förutsättningarna för aktiviteten samt även genom fritidsenkäten.


Läroplanskopplingar

utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, samt

Olika sätt att utforska företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, till exempel genom samtal, studiebesök och digitala medier. Hur företeelser och samband kan beskrivas, till exempel med ord och bilder.

Byggande och konstruktion med hjälp av olika material, redskap och tekniker.

Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.

Att styra föremål med programmering.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Varför Skolbanken?

Alla delar med alla

Planeringar i Unikum

Vem driver Skolbanken och varför?

Vem äger materialet?

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback