Spängerskolan, Kristianstad · Senast uppdaterad: 15 mars 2024
Digitalisering på Lilla fritidshemmet under läsåret 20/21
PLANERING AV FRITIDSHEMSVERKSAMHETEN PÅ:
Lilla fritidshemmet/Stora fritidshemmet
Så här arbetar vi med: Digitalisering
Planeringen gäller för perioden: Ht 20 Vt 21
Ansvarig för planering, uppföljning och utvärdering är: Anna & Samuel
Nulägesbeskrivning/ kartläggning/Syfte (var är vi?)
"Undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid. Detta ska ske genom att undervisningen tar sin utgångspunkt i elevernas behov, intressen och erfarenheter, men också att eleverna kontinuerligt utmanas ytterligare genom att de inspireras till nya upptäckter. I undervisningen ska eleverna erbjudas en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som integrerar omsorg och lärande.
Vidare ska undervisningen bidra till att utveckla elevernas intresse för och kunskaper om natur, teknik och samhälle genom att ge dem möjligheter att utforska, ställa frågor kring och samtala om företeelser och samband i omvärlden. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att använda matematik för att beskriva omvärlden och lösa vardagliga problem." (Skolverket Lgr 11 Kap 4)
I det vardagliga får eleverna tillgång till Ipads och tv spel. Vi upplever att eleverna har ett brinnande intresse för digitala hjälpmedel, så vi tänker vidga deras vyer genom att låta eleverna konstruera en robot av lego, skapa egna frågor i Kahoot och prova att styra Sphero robotar.
Konkretisering av målet:
Målet är uppnått när:
Aktiviteter/ metoder (hur gör vi?)
Eleverna får använda sig av ipads och tv spel där de tränar socialt samspel med varandra genom att spela tillsammans och även hjälpa varandra när man behöver hjälp
.
Under läsåret kommer vi att ha 2 lådor med 2 robotar som eleverna tillsammans ska bygga ihop. Sedan ska de få prova att programmera dessa robotarna på sina olika sätt. Detta kommer vi att ha löpande 1 gång/mån under terminen Ht 20.
Vi kommer att gå igenom hur Kahoot fungerar och sedan ska eleverna få prova på att svara på frågor i kahoot. Sedan ska eleverna få sitta i mindre grupper och göra egna frågor. Som vi sedan tillsammans kommer att besvara som ett avslut på projektet.
Under Vt 21 kommer eleverna att prova på att spela Nintendo switch. Där vi kommer att köra olika slags turneringar med syfte att eleverna ska få testa på olika slags spel och eventuellt utöka ett intresse för vissa av dem.
På vårterminen kommer vi att låna Sphero under några veckor så eleverna ska få prova på att styra dom och även göra egna banor att ta sig igenom. Detta kommer vi att göra nere i idrottshallen.
Hur mäter vi det vi vill uppnå? (hur kan vi samla bevis?)
Läroplan (5)
tar avstånd från att människor utsätts för våld, förtryck, diskriminering och kränkande behandling samt medverkar till att hjälpa andra människor,
kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga
kan använda sig av matematiskt tänkande för vidare studier och i vardagslivet,
kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande
Syfte (3)
pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling
skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt
utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, samt
Centralt innehåll (6)
Matematik som redskap för att beskriva vardagliga företeelser och för att lösa vardagliga problem.
Digitala verktyg och medier för kommunikation
Digitala verktyg för framställning av olika estetiska uttryck
Säker och ansvarsfull kommunikation, även i digitala sammanhang
Byggande och konstruktion med hjälp av olika material, redskap och tekniker
Olika sätt att utforska företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, till exempel genom samtal, studiebesök och digitala medier. Hur företeelser och samband kan beskrivas, till exempel med ord och bilder
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter