Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering 1: grunder i Java - TEST

Skapad 2020-08-13 09:42 i Berzeliusskolan gymnasium Linköping
Den första kontakten med programmering bör vara enkel och samtidigt spektakulär! Målet är att skapa ett Kaleidoskop.
Gymnasieskola Programmering
Skapa enkla program genom att skriva en serie av funktionsanrop! Använd existerande variabler och ha roligt!

Innehåll

Att skriva ett datorprogram är att skriva en serie enkla instruktioner, ungefär som ett matlagningsrecept.

Recept:
Sätt på ugnen, 225 grader celsius. 
Skala och skiva potatis                           
Tillför salt och peppar
För ned potatisskivor i ugnfast form.
Riv ost ovanpå potatisen
Sätt in i ugn
Vänta
      till osten smält och potatisen ser färdig ut
Ta ut formen

Servera!

Programkod:

sum = 0
x = 1

while x < 11
    sum += x
    x += 1

print( "Summan 1+2+3+...+10 = ", sum)

// koden ovan summerar talen 1 till 10 och skriver ut summan, (55).

sum och x är variabler - som minnen på miniräknaren.

de två instruktionerna efter while, (sum += x och x += 1) körs så länge som
villkoret x < 11 är sant. Först är x 1, sedan 2, sedan 3 o.s.v. till x blir 10.

 

Preliminär tidsram och examinationsform

Ingen examination före jul. Momentet genomförs under de första tre lektionerna.

Vecka 

Lektion 1 

Lektion 2 

47 

Introduktion
(varför programmeringl)

Kaleidoskop

48

Variabler - redan existerande

Variabler - egna

     

 

Kopplingar till läroplanen

  • Centralt innehåll
  • Grundläggande programmering i ett eller flera programspråk varav minst ett av språken är textbaserat.
    Prr  -
  • Programmering och dess olika användningsområden ur ett socialt perspektiv inklusive genus, kultur och socioekonomisk bakgrund.
    Prr  -

Matriser

Prr
Programmering 1: grunder i Java - TEST

Förmågan att läsa och skriva kod

Nivå 1
Kan skriva enkla program i samråd med läraren
Nivå 2
Kan lösa enkla programmeringsuppgifter på egen hand, efter samråd med läraren
Nivå 3
Skriver avancerade program på egen hand, efter samråd med läraren
Att läsa kod
De första programmen kommer skrivas genom att följa lärarens sätt att skriva in kod. Detta görs genom skärmdelning
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: