Ämnen:
Matematik, Teknik
·
Årskurs:
F - 3
Blästadsskolan, Linköping · Senast uppdaterad: 14 augusti 2020
Under det här arbetsområdet kommer du att få lära dig mer om programmering. Vad är programmering och vilka saker runtomkring oss är programmerade? Du ska tillsammans med dina klasskompisar lära dig att styra en robot genom kluriga banor och uppdrag!
Vilka förmågor ska du utveckla?
Din förmåga att..
Vad ska du lära dig?
Du ska få lära dig om:
Du ska känna till och kunna använda följande begrepp:
Programmering, Blue-bot, symbol, m.fl.
Vilka arbetssätt ska du använda?
Bedömning
Så här ska du visa vad du har lärt dig:
Syfte (2)
formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
Centralt innehåll (4)
Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.
Dokumentation i form av enkla skisser, bilder samt fysiska och digitala modeller.
Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.
Att styra föremål med programmering.
Innehåller inga uppgifter