Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Mitt i Prick 1

Skapad 2020-08-14 12:16 i Österslövs skola Kristianstad
Mitt i Prick
Grundskola 1 Matematik
I Mitt i prick får du öva på de förmågor i matematik som finns i Lgr 11. Du får på ett roligt och stimulerande sätt möta talen från 0-100. Du kommer att få arbeta med addition och subtraktion. Du kommer att få arbeta laborativt och tillsammans med dina kamrater.

Innehåll

Vad vi ska lära oss. Varför just detta?

1A

  • Taluppfattning
  • Talen 0-12
  • Taluppdelning
  • Olika symboler som likhetstecknet, additionstecken och subtraktionstecken
  • Begrepp som hälften och dubbelt, större än och mindre än, klockans hela timmar samt problemlösning
  • Upptäcka mönster
  • Enheten kronor
  • Programmering

1B:

  • Taluppfattning
  • Talen 13-20
  • Hela tiotal, 0-100
  • Subtraktion 0-20
  • Talföljder
  • Begrepp som udda och jämna, halva, lägesbegreppen, mätning, klockans halva timmar, geometriska objekt samt problemlösning.
  • Stapeldiagram
  • Programmering

Hur ska vi lära oss detta?

  • konkret material
  • matematikboken
  • whiteboard
  • iPad/dator
  • spela matematikspel
  • matematiklekar

Vad som kommer att bedömas:

  • Se matris nedan

Hur du får visa vad du kan genom att:

  • aktivt delta i matematiska diskussioner
  • göra egna räknesagor med addition och subtraktion
  • göra diagnoserna i Mitt i Prick
  • göra Skolverkets bedömning i matematik

Lärardel - kopplingar till läroplanen

Välj "Koppla" och koppla in relevanta delar från läroplanen:

- Syfte - Vilka förmågor ska utvecklas?

- Centralt innehåll - vilka delar är relevanta för arbetsområdet?

- Kunskapskrav

 

Det går även att koppla till Kapitel 2 i läroplanen. (2,1, 2,2 och 2,3 tex) 

(Ta sedan bort denna text. Även elev och föräldrar kan se det här avsnittet även om det är ihopfällt i utgångläget)

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
    Ma
  • använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
    Ma
  • välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
    Ma
  • föra och följa matematiska resonemang, och
    Ma
  • använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
    Ma
  • Centralt innehåll
  • Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och hur de kan användas för att ange antal och ordning
    Ma  1-3

  • Ma  1-3
  • Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning och överslagsräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digitala verktyg. Metodernas användning i olika situationer.
    Ma  1-3
  • Rimlighetsbedömning i vardagliga situationer
    Ma  1-3
  • Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse.
    Ma  1-3
  • Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas
    Ma  1-3
  • Grundläggande geometriska objekt, däribland punkter, linjer, sträckor, fyrhörningar, trianglar, cirklar, klot, koner, cylindrar och rätblock samt deras inbördes relationer. Grundläggande geometriska egenskaper hos dessa objekt.
    Ma  1-3
  • Symmetri, till exempel i bilder och i naturen, och hur symmetri kan konstrueras.
    Ma  1-3
  • Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.
    Ma  1-3
  • Slumpmässiga händelser i experiment och spel.
    Ma  1-3
  • Enkla tabeller och diagram och hur de kan användas för att sortera data och beskriva resultat från enkla undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg.
    Ma  1-3
  • Olika proportionella samband, däribland dubbelt och hälften.
    Ma  1-3
  • Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.
    Ma  1-3
  • Matematisk formulering av frågeställningar utifrån enkla vardagliga situationer.
    Ma  1-3
  • Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.
    Ma  1-3

Matriser

Ma
Mitt i Prick 1 A

Avsnitt 1 Taluppfattning - talen 0-4
räkna antal 0-10
skriva siffrorna 0-4
sambandet mellan siffra, tal och antal
uppdelning av talen 3 och 4
större än, mindre än och lika med
fler, färre och lika många
Avsnitt 2 Addition och subtraktion- talen 5 och 6
skriva siffrorna 5 och 6
sambandet mellan siffra, tal och antal 5 och 6
addition 0-6
subtraktion 0-6
ett tal saknas i addition, 0-6
begreppet hälften
räkne-händelser addition
räkne-händelser subtraktion
Avsnitt 3 Talen 7-10
skriva siffrorna 7 till 9
sambandet mellan siffra, tal och antal 7-9
uppdelning av talen 7-10
addition och subtraktion 0-10
kommutativa lagen i addition
talfamiljer
begreppet dubbelt
likhets-tecknet
mönster
Avsnitt 4 Pengar, talen 11 och 12
addition och subtraktion med mynt upp till 10 kr
talen 11 och 12
tolka och göra stapel-diagram
klockan - hel timme
problem-lösning
positions-systemet, tiotal och ental
Avsnitt 5 Programmering
öva på att följa instruktioner
tolka enkla koder

Mitt i Prick 1B

Ny aspekt
Avsnitt 1 Talen 0-20
sambandet mellan tal och antal för talen 0-12
uppdelning av talen 3-10
sambandet mellan tal och antal för talen 13-20
talraden 0-20 både uppåt och nedåt och från olika tal
räkna med mynt och sedlar
text-uppgifter
positions-systemet och plats-värden
udda och jämna tal
Avsnitt 2 Addition med tiotalsövergång
tiotalsövergång i addition 0-20
kommutativa lagen i addition
symmetri
stapel-diagram
Avsnitt 3 Subtraktion med tiotalsövergång
tiotalsövergång i subtraktion 0-20
sambandet mellan addition och subtraktion
begreppen summa och differens
Avsnitt 4 Geometri och mätning
klockan hela och halva timmar
mäta längd med klossar och rutor
mäta längd i centimeter
mäta längd med äldre måttenheter
egenskaper hos trianglar, fyrhörningar och cirklar
Avsnitt 5 Talen 0-100
positions-systemet: ental, tiotal och hundratal
talföljder och att storleks-ordna talen 0-100
tallinje och hundraruta
addera och subtrahera med hela tiotal
addera ental till tvåsiffriga tal
subtrahera ental från tvåsiffriga tal
addera och subtrahera med mynt och sedlar upp till 100 kr
avsnitt 6 Programmering
öva på att följa instruktioner
tolka enkla koder
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: